Jakie są obowiązki właściciela pojazdu po zmianie adresu zamieszkania?

Materiał powstał we współpracy z Link4
Jesteś posiadaczem samochodu i zmieniasz adres zamieszkania? Zapoznaj się dokładnie z obowiązkami, których musisz dopełnić w takiej sytuacji. Zmiana adresu zamieszkania wiąże się przede wszystkim z koniecznością wymiany dowodu rejestracyjnego pojazdu. Dowiedz się więcej na ten temat!

Zmiana adresu zamieszkania – jakie obowiązki nakłada na właściciela pojazdu?

Nie każdy zdaje sobie z tego sprawę, jednak zmiana adresu zamieszkania właściciela samochodu nakłada na niego określone obowiązki. Podstawowym z nich jest konieczność wyrobienia nowego dowodu rejestracyjnego pojazdu. Jeżeli więc przeprowadzasz się do nowego mieszkania lub domu, Twoim obowiązkiem jest poinformowanie o tym Wydziału Komunikacji w urzędzie, który wydał dotychczasowy dowód rejestracyjny. Masz na to dokładnie 30 dni od daty zmiany adresu zamieszkania[1].

Gdzie zgłosić zmianę adresu zamieszkania i jakie dokumenty są potrzebne?

Właściciel pojazdu zobowiązany jest do poinformowania Wydziału Komunikacji Urzędu, który wydał dowód rejestracyjny pojazdu, o zmianie adresu zamieszkania. Dokumenty potrzebne w postępowaniu to:

  • prawidłowo wypełniony wniosek (można pobrać go ze strony internetowej lub bezpośrednio w urzędzie);
  • dowód tożsamości właściciela pojazdu;
  • ewentualne pełnomocnictwo (jeżeli w imieniu właściciela pojazdu działa pełnomocnik);
  • dowód rejestracyjny pojazdu;
  • dowód uiszczenia opłaty komunikacyjnej i ewidencyjnej.

W niektórych przypadkach może okazać się koniecznie dostarczenie innych dokumentów, niewymienionych na powyższej liście. Wówczas zostaniesz o tym poinformowany przez urzędnika.

Ile wynoszą opłaty za wydanie nowego dowodu rejestracyjnego?

Wymiana dowodu rejestracyjnego pojazdu wiąże się z obowiązkiem uiszczenia przez właściciela określonych opłat. Podstawowe z nich to:

  • opłata komunikacyjna - 54 zł;
  • opłata za pozwolenie czasowe - 13,50 zł;
  • opłaty ewidencyjne - 1 zł;
  • opłata za ew. pełnomocnictwo - 17 zł.

Po jakim czasie otrzymasz nowy dowód rejestracyjny pojazdu?

Po złożeniu wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami organ rejestrujący dokonuje czasowej rejestracji pojazdu na 30 dni. Oznacza to, że można się nim poruszać, nie posiadając jeszcze nowego dowodu rejestracyjnego. W ciągu tych 30 dni dowód rejestracyjny zostanie wykonany w Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych w Warszawie. Standardowo odbiór stałego dowodu rejestracyjnego następuje przed upływem trzech tygodni.

Jakich dokumentów potrzebujesz do odebrania nowego dowodu rejestracyjnego?

Odbiór nowego dowodu rejestracyjnego powinien nastąpić we wskazanym przez urzędnika terminie. Aby tego dokonać, należy przedłożyć następujące dokumenty:

  • pozwolenie czasowe wydane w momencie nowej rejestracji;
  • dowód osobisty właściciela pojazdu;
  • karta pojazdu.

Czy zmiana adresu zamieszkania wiąże się z koniecznością wymiany prawa jazdy?

Zastanawiasz się nad tym, czy zmiana adresu zamieszkania wiąże się także z koniecznością wyrobienia nowego prawa jazdy? Na szczęście nie ma takiego obowiązku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami zmiana adresu zamieszkania właściciela pojazdu nie powoduje potrzeby wymiany dokumentu prawa jazdy. Dokument ten należy wymienić tylko wtedy gdy nastąpiły:

  • jego zniszczenie;
  • jego utrata;
  • zmiana danych innych niż adres zamieszkania właściciela.

Nie zapomnij o zmianie danych w polisie

Pamiętaj o tym, że gdy zmienisz adres zamieszkania, fakt ten powinieneś zgłosić ubezpieczycielowi najszybciej, jak to możliwe.

Jeśli dopiero wybierasz ubezpieczenie samochodu, możesz je wykupić w towarzystwie ubezpieczeniowym LINK4. W Pakiecie OC LINK4, otrzymasz ubezpieczenie Program Pomocy z samochodem zastępczym i assistance opony. Oznacza to, że w razie wypadku ubezpieczyciel odpowiada za organizację:

  • pomocy technicznej,
  • samochodu zastępczego,
  • pomocy informacyjnej.

Sprawdź ofertę na stronie link4.pl i skorzystaj z kalkulatora OC AC online, by w kilka minut poznać wysokość swojej składki. Możesz też zadzwonić pod numer telefonu 22 444 44 23 lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

[1] https://samorzad.gov.pl/web/powiat-bialostocki/11-zmiana-adresu-lub-siedziby-wlasciciela-w-dowodzie-rejestracyjnym

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska