Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: w końcu będzie szybki tramwaj na kampus na Ruczaju

Małgorzata Stuch
Michał Okła
W tym tygodniu Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu ogłosi przetarg na wykonawcę budowy linii szybkiego tramwaju na Ruczaj. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, pierwsze prace przygotowujące tę długo oczekiwaną inwestycję mogą zacząć się już we wrześniu tego roku.

Firmy chętne do budowy linii tramwajowej mogą składać oferty do 23 sierpnia. - Potem zrobimy elektroniczną licytację i jej zwycięzca może zacząć budować - informuje Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT. - Jest gotowy poprawiony projekt, mamy także potrzebne pieniądze - dodaje.

Odcinek linii tramwajowej na Ruczaj nie będzie długi - wyniesie zaledwie 3, 8 km. Będzie jednak olbrzymim udogodnieniem dla mieszkańców tej części Podgórza. Do tej pory do Ruczaju można było dojechać wyłącznie autobusami. Pasażerowie uskarżali się olbrzymie spóźnienia i zatory na drodze. Budowa linii tramwajowej zlikwiduje te problemy i usprawni komunikację. Nowa trasa szybkiego tramwaju będzie prowadzić od skrzyżowania ulic Kapelanka i Brożka, wzdłuż ul. Grota-Roweckiego i ul. Bobrzyńskiego do pętli w okolicy ul. Czerwone Maki. W ramach inwestycji zostanie wybudowany terminal autobusowy z parkingiem typu Park&Ride przy pętli tramwajowej.

Pierwotna trasa przebiegu nowej linii została nieznacznie zmodyfikowana. - Po protestach mieszkańców, którzy nie chcieli tramwaju przejeżdżającego zbyt blisko swoich mieszkań, zdecydowaliśmy się na wariant z torowiskiem budowanym za jezdnią ul. Grota-Roweckiego, po przeciwnej stronie blokowisk, a od strony kampusu UJ - tłumaczy Jacek Bartlewicz. Według wcześniejszego planu torowisko to było planowane od strony osiedli mieszkaniowych.

ZIKiT zadbał także o staranne wyciszenie samego torowiska. Podobnie jak inne ciągi komunikacyjne, modernizowane ostatnio w Krakowie (np. ul. Długa czy Franciszkańska i Dominikańska) zostanie ono ułożone na specjalnych matach antywibracyjnych. Dodatkowo drogi wzdłuż torów zostaną przebudowane, a na nich wykonawca ułoży tzw. ciche nawierzchnie. Przy samych ulicach staną ekrany akustyczne.

Budowa tej inwestycji będzie kosztowała ok. 160 mln zł. Pieniądze jednak zostały już zabezpieczone. Ok. 53 mln miasto otrzyma z unijnego dofinansowania. Reszta pieniędzy będzie pochodzić z miejskiej kasy. Finansowanie zostało wpisane do budżetu na trzy lata. To oznacza, że tramwajem na Ruczaj dojedziemy najwcześniej dopiero w 2012 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska