Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa kładki na zakopiance pod Krakowem. Ograniczenia w ruchu, utrudnienia, zwężenia jezdni i nowe oznakowania dla kierowców

Barbara Ciryt
Barbara Ciryt
W miejscu przejścia dla pieszych "zebry" na zakopiance powstanie kładka
W miejscu przejścia dla pieszych "zebry" na zakopiance powstanie kładka GDDKiA
Na zakopiance w Mogilanach rozpoczęła się budowa kładki dla pieszych nad droga krajową. W tym tygodniu zaczną się prace przy budowie podpory tej kładki. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad potężny element tej budowli powstanie na środku drogi, w pasie rozdziału między jezdniami. W tym miejscu będzie pracować palownica, która będzie wiercić pale w gruncie. A to wiąże się z dużymi utrudnieniami i ograniczeniami w ruchu, które zostaną wprowadzone już w środę, 28 lutego 2024 roku.

Ograniczenia w ruchu na krajówce

Z końcem tygodnia zaczną się prace przy budowie podpory kładki dla pieszych na zakopiance w Mogilanach.
Celem pracy palownicy będzie powstanie dwóch pali w gruncie, każdy z nich będzie miał po 10 metrów głębokości. Na palach zostanie osadzona środkowa podpora mogilańskiej kładki.

- Ograniczenia w ruchu wprowadzimy w środę. Przed rozpoczęciem prac musimy pomalować na jezdni nowe oznakowanie i ustawić bariery. W okolicy budowanej kładki wprowadzimy ograniczenie prędkości do 40 km na godzinę. Ruch na dwóch pasach w obu kierunkach będzie utrzymany. Na obu jezdniach pasy ruchu zostaną przesunięte nieco w prawo, żeby zrobić na środku drogi miejsce dla palownicy. Lewy pas zostanie zwężony do 2,5 m szerokości, a prawy do 3 m. Przesuniemy też ścieżkę, którą chodzą piesi wzdłuż zakopianki - informuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji społecznej krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Z kładką piesi będą bezpieczni

Kładka dla pieszych nad zakopianką powstaje w południowej części Mogilan, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. To przejście połączy ul. Żary i św. Rity. Zapewnimy bezpieczną komunikację między dwiema stronami drogi krajowej nr 7. Obecnie w tym miejscu jest tylko "zebra" w poziomie drogi. Po wybudowaniu kładki, która ma być gotowa w listopadzie tego roku, zlikwidowane zostanie przejście w poziomie.

Jak informuje GDDKiA zakopianką w tym miejscu codziennie przejeżdża ponad 52 tysiące samochodów. Dlatego kładka zdecydowanie wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa pieszych, ale i komfort jazdy kierowców. Jak wyliczają drogowcy od 2017 roku były w tym miejscu trzy wypadki z udziałem pieszych.

- Kładka zostanie zbudowana na trzech podporach – dwie będą po obu stronach zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie miała 3,4 m szerokości i 40 m długości i będzie biec 6 m nad drogą krajową nr 7. Wejście na kładkę będzie dostępne za pomocą schodów i wind. Koszt inwestycji to 6 mln zł - wylicza Kacper Michna.

Więcej bezkolizyjnych przejść

Nad i pod zakopianką będzie kilka nowych bezkolizyjnych przejść dla pieszych. Jak wskazuje GDDKiA kładka w Mogilanach to jedna z kilku tego rodzaju inwestycji realizowanych obecnie.

W ramach przebudowy zakopianki w Libertowie tuż za Krakowem rozpoczęła się inwestycja, która zakłada stworzenie w tym miejscu nowego układu drogowego. Będzie realizowana do 2027 roku. Tam w najbliższych latach powstaną trzy kładki:

  • koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
  • koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
  • przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.

A nieco dalej od Krakowa za budowaną właśnie kładka w Mogilanach niespełna 1,5 km na południe od tej inwestycji powstanie kolejna inwestycja dla pieszych:

  • kładka w Głogoczowie.

Jej budowę GDDKiA planuje rozpocząć na wiosnę. Wtedy też zacznie się budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach – częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod DK 7, który będzie służył również pieszym i pozwoli im na bezpieczne przejście na drugą stronę drogi.
To nie wszystko, bo w ramach inwestycji - budowy węzła Myślenice powstanie ostatnie z planowanych przejść bezkolizyjnych:

  • kładka w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego cmentarza żydowskiego.

Oba węzły w Krzyszkowicach i Myślenicach GDDKiA planuje zrealizować do końca 2025 roku.

Zatłoczona zakopianka.

Zakopianka na skraju wydolności. Nowe rozwiązania są koniecz...

UOiK przeprowadził kontrole na stacjach

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska