Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje do Bronowic często stają. Krakowianie mają dość awarii

Redakcja
Częste awarie trakcji w tramwajach na odcinku Bronowice - Bagatela "wygaszają" tramwaje i zmuszają pasażerów do nieoczekiwanych spacerów.
Częste awarie trakcji w tramwajach na odcinku Bronowice - Bagatela "wygaszają" tramwaje i zmuszają pasażerów do nieoczekiwanych spacerów. Wojciech Matusik / Polska Press / Gazeta Krakowska
Torowisko i trakcja tramwajowa między teatrem Bagatela a Bronowicami wymagają pilnej naprawy. Pojazdy z powodu awarii stają podczas jazdy, a setki krakowian muszą pokonywać trasę na piechotę. W ciągu dwóch miesięcy tramwaje na trasie do i z Bronowic stawały dziewięć razy z powodu awarii trakcji i szyn.

Torowisko i trakcja tramwajowa od Teatru Bagatela do Bronowic wymagają pilnego remontu. Od 14 października tramwaje stanęły tam z powodu awarii już dziewięć razy. Setki pasażerów musiały iść piechotą. Tymczasem od ostatniego remontu tego odcinka mijają zaledwie dwa lata. Wtedy wymieniono zniszczone podkłady i część najbardziej zużytych szyn.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, odpowiedzialny za utrzymanie torowisk w mieście, szuka pieniędzy na naprawę tego odcinka. Jednak w budżecie miejskiej jednostki na razie ich brak. Urzędnicy liczą na unijną dotację.

Brakiem działań urzędników mieszkańcy są coraz bardziej zdenerwowani. - To jest już nie do zniesienia. Co jakiś czas tramwaje nie jeżdżą. I zawsze zdarza się to w godzinach szczytu. Człowiek zamiast spokojnie jechać do pracy zaczyna się zastanawiać, czy w ogóle do niej zdąży - irytuje się Władysław Pasiek, mieszkający w Bronowicach Małych.

- Mam bilet miesięczny i co z tego, skoro muszę chodzić piechotą. W sumie to wtedy tracę pieniądze - uważa Marcin Wasiluk, którego spotykamy na przystanku przy ulicy Urzędniczej. - Czy MPK zwróci mi część pieniędzy za przerwy w kursowaniu tramwajów? Na pewno nie - dodaje mieszkaniec.

Zdenerwowanie krakowian jest uzasadnione. W dzielnicy VI - Bronowice - mieszka ponad 23 tysiące osób. Spora część z nich korzysta z komunikacji tramwajowej, która zapewnia szybki dojazd w okolice Rynku Głównego i innych dzielnic. To jedyna nitka tramwajowa łącząca Bronowice ze ścisłym centrum, która przewozi również pasażerów z części Krowodrzy.

Marek Gancarczyk, rzecznik MPK, rozumie oburzenie pasażerów. Wyjaśnia jednak, że to nie jego firma, ale ZIKiT jest odpowiedzialny za stan szyn. - Na bieżąco przekazujemy wszystkie informacje dotyczące problemów z infrastrukturą torowo-sieciową - wyjaśnia Gancarczyk. - Torowisko do Bronowic rzeczywiście wymaga remontu. Z informacji, które posiadamy, wynika, że ZIKiT planuje jego modernizację.

ZIKiT też przyznaje, że problem istnieje. Nie wie jednak, kiedy go rozwiąże, bo na razie nie ma pieniędzy na remont newralgicznego odcinka. - Torowisko jest pod naszym stałym nadzorem. Na bieżąco usuwamy usterki - przekonuje Michał Pyclik z ZIKiT. - Przyczyną tych awarii jest zasilanie. Są one pochodną awarii torowiska w okresie letnim - dodaje. Chodzi o to, że w czasie upałów szyny się naprężały, dochodziło nawet do ich wybrzuszeń. Teraz „atakują” je przymrozki. To powoduje, że zaburza się system obiegu prądu.

Czy nie można było przeprowadzić kompleksowych prac dwa lata temu i przebudować szyn lepszą technologią, jak to miało miejsce w tym roku na ul. Podwale i Dunajewskiego? W roku 2013 urzędnicy zapewniali jednak, że przeprowadzone prace wystarczą.

Tymczasem pomoc obiecują radni. - Na początku nowego roku będziemy rozmawiać z prezydentem, aby środki na remont się znalazły - mówi Edward Porębski, przewodniczący komisji infrastruktury rady miasta .

***

Jakie odcinki torowisk w przyszłym roku zostaną wyremontowane, tego jeszcze dokładnie nie wiadomo. Jak informuje Michał Pyclik z ZIKiT, wciąż trwa ustalanie ostatecznego planu napraw. Wiadomo jednak, że na pewno znajdzie się w nim torowisko na ulicy Zwierzynieckiej i Kościuszki. Remont generalny czeka także pętlę Salwator. Wymienione mają zostać również szyny wzdłuż ulicy Basztowej. Pilnej naprawy potrzebuje też wiele torowisk w Nowej Hucie. Teraz w wielu miejscach tramwaje muszą tam zwalniać, przez co podróż się wydłuża. Tak jest m.in. na odcinku plac Centralny - Kombinat. Ten fragment ma być jednak remontowany dopiero w 2019 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska