Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim: o budowie dróg tylko się mówi. Czas na realizację

Bogusław Kwiecień
Mieszkańcy Oświęcimia i Bierunia na Śląsku w środę razem wyjdą na ulicę (drogę krajową nr 44), bo domagają się jak najszybszego rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S1. Tymczasem bez większego rozgłosu trwają przygotowania do budowy północnej obwodnicy Oświęcimia, drugiej kluczowej inwestycji drogowej, dzięki której miasto mniej będzie paraliżowane przez korki.

Korki na głównych ulicach Oświęcimia są nie tylko w godzinach szczytu. - Mieszkam na os. Zasole, a pracuję przy zakładach chemicznych. Są dni, gdy pokonanie niespełna pięciu kilometrów samochodem zajmuje mi do 45 minut - mówi Jarosław Liszewski, mieszkaniec Oświęcimia.

Potwierdzają to dane dotyczące natężenia ruchu na oświęcimskich ulicach, które na przykład na Konarskiego czy Legionów sięga 30 tys. aut na dobę. Z kolei ul. Śląską w Babicach w gm. wiejskiej Oświęcim przejeżdża na dobę ponad 20 tys. pojazdów.

Sołtys Babic Anna Zimnal podkreśla, że mieszkańcy mają dość tirów ciągnących się dzień i noc pod oknami. Babiczanie już raz wyszli na ulicę kilka lat temu, domagając się przyspieszenia budowy S1. W tej chwili ciągle jednak nie ma decyzji nawet co do przebiegu tej trasy. Wszystkie przygotowane warianty budzą kontrowersje, także wśród samych mieszkańców gminy Oświęcim.
Dzisiejsza manifestacja przejdzie ul. Śląską w Babicach aż do Bierunia. Zbiórka wyznaczona została koło ronda przy Niwie o godz. 14. Marsz rozpocznie się o 14.30. Po dotarciu na miejsce w Bieruniu planowana jest wspólna manifestacja o 16.

Za to realizacja północnej obwodnicy miasta jest coraz bliżej. Inwestycja została już zaakceptowana przez zainteresowane samorządy, w tym województwa małpolskiego. Nie budzi także żadnych protestów. Zgodnie z gotową już koncepcją i przyjętym wariantem ma rozpoczynać się na ul. Chemików w Oświęcimiu i biec do drogi wojewódzkiej 933 w Bobrku. Jak powiedziała Marta Maj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie, dokumentacja ma być gotowa w przyszłym roku. Szacuje się, że inwestycja ta będzie kosztować 150 mln zł. Przyjęty wstępnie plan zakłada, że budowa pięciokilometrowej trasy rozpocznie się w 2016 roku, a do użytku oddana zostanie w 2018 r.

- Te dwa rozwiązania komunikacyjne, czyli budowa S1 wraz z obwodnicą południową i mostem na Sole oraz obwodnica północna, są szansą na całkowite odciążenie komunikacyjne centrum Oświęcimia - mówi Janusz Chwierut, pełniący funkcję prezydenta miasta.

Plany na półkę

Inną ważną inwestycją w zachodniej Małopolsce, która na razie odłożona została na półkę, jest Beskidzka Droga Integracyjna, która miała odciążyć m.in. centra Andrychowa i Wadowic. Jej pomysł zrodził się sześć lat temu. Miała stanowić alternatywę dla drogi krajowej 52. Zaproponowane warianty jej przebiegu wzbudziły jednak protesty, szczególnie mocne w Wadowicach. Projekt forsowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, który zakładał, że będzie ona przebiegać po południowej stronie miasta, nie zyskał akceptacji mieszkańców i władz samorządowych. W efekcie BDI nie znalazła się w programie budowy dróg krajowych i autostrad w latach 2014-2020. Z kolei w Olkuszu od lat mówi się o modernizacji drogi krajowej 94 łączącej Kraków ze Śląskiem, jednej z najbardziej obciążonych w Małopolsce. Do tej pory także jednak nie udało się przygotować koncepcji, dzięki której odciążone zostałoby centrum Olkusza.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska