Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Górka Narodowa doczeka się tramwaju w 2018 roku

Piotr Rąpalski
infografika Bogdan Nowak
Miasto bierze się w końcu za budowę nowej linii tramwajowej na północy Krakowa. Właśnie ogłoszono przetarg na zaprojektowanie trasy Krowodrza Górka - Górka Narodowa. Na to czekali mieszkańcy istniejących w tym rejonie dużych osiedli.

Niektórzy protestują przeciwko budowie torowisk, ale tylko tych na południu miasta. Tam zrealizowano już linię na Ruczaj i do Małego Płaszowa, a do końca 2015 r. planowana jest trasa Lipska - Wielicka. Uruchomienie linii do Górki Narodowej ma nastąpić w 2018 r., ale przyspieszyć jej budowę mogą środki unijne, które powędrują do Krakowa w latach 2014-2020.

Torowisko i trzy parkingi

Nowa linia od Krowodrzy Górki ma przebiegać przez niezagospodarowany pas zieleni w linii prostej do skrzyżowania z Opolską. Tu firma, która wygra przetarg, ma zaprojektować estakadę, ewentualnie tunel. Dalej torowisko dotrze do ul. Pachońskiego gdzie zakręci w prawo i połączy się z ulicą Białoprądnicką. Następnie Górnickiego dojedziemy do Siewnej i dalej, aż do pętli przy ul. Bociana.

Równocześnie planowana jest budowa parkingów park & ride przy pętli Krowodrza Górka, między ulicami Pachoń-skiego i Białoprądnicką orazprzy pętli końcowej. Planuje się również budowę drogi dla samochodów od skrzyżowania ulic Bratysławskiej, Wybickiego i dr. Twardego do ul. Pachoń-skiego. Dziś jest tam tylko linia tramwajowa.
Na opracowanie koncepcji ZIKiT wyda 900 tys. zł, a na samą budowę 200 mln zł, w tym ok. 50 mln na wykup gruntów i odszkodowania dla wywłaszczonych prywatnych właścicieli.

Ta linia jest konieczna

Dziś tramwaj ze Śródmieścia na północ miasta dojeżdża tylko do pętli przy ul. Krowoderskich Zuchów. Mieszkańcy dalszych osiedli muszą korzystać z autobusów, które często stoją w korkach.

- Jazda autobusem to za każdym razem jazda w tłoku. Moim zdaniem tramwaj jest szybszy, pewniejszy, wygodniejszy - uważa Filip Dutkowski, mieszkaniec ul. Kluzeka. Zazdrości mieszkańcom południowych dzielnic, że miasto lepiej dopracowało komunikację w tamtym rejonie. To się ma zmienić, ale nieprędko. Budowa nowej linii planowana jest na lata 2016 -2018. Miasto zaczęło już przygotowywać inwestycję, bo jeśli po roku 2014 pojawią się na nią środki unijne, to istnieje szansa, że będzie gotowa nawet rok przed planowanym terminem.

- Już przyspieszyliśmy, bo pierwotny termin realizacji inwestycji miał się zamknąć w latach 2016-2021. Teraz planujemy go między rokiem 2013 a 2018, czyli trzy lata wcześniej niż we wstępnych planach miasta - podaje Piotr Hamarnik z biura prasowego ZIKiT.
- Tramwaj do Górki Narodowej, podobnie jak ten na Ruczaj, zrewolucjonizuje komunikację w tej części miasta, która w tym momencie nie przystaje do potrzeb nowych osiedli - zapewnia Hamarnik. Eksperci są podobnego zdania.
- Linia może pomóc odciążyć z ruchu samochodowego ul. Opolską, rondo Ofiart Katynia i al. 29 Listopada - uważa Stanisław Albricht, ekspert ds. transportu z firmy Altrans. Najważniejsze jest jednak to, że mieszkańcy będą mieli alternatywę dla podróży autobusem.

Dlaczego tak późno?

Albricht przyznaje jednak, że linia budowana jest zbyt późno.
- Tramwaj do Górki Narodowej to najpilniejsza inwestycja tramwajowa. Trudno zrozumieć, dlaczego najpierw wykonuje się połączenie Lipska - Wielicka - mówi ekspert. Urzędnicy odpowiadają, że na tę linię był już gotowy projekt i pozyskano środki unijne. Szybciej rozwiązano też sprawę przejęcia gruntów pod budowę. Inwestycja zakłada budowę długiej na 600 m estakady, przez którą przebiegnie torowisko. Koszt linii to ponad 300 mln zł. Inwestycja budzi kontrowersje. - Zamiast budować linię dla osiedli na północy, tworzymy taką, która biegnie nad torami kolejowymi, gdzie mało kto mieszka - zauważa Dominik Jaśkowiec, radny miejski PO z Prądnika Czerwonego. Zauważa, że gdyby wcześniej zabrano się za linię do Górki Narodowej, to ta trasa byłaby gotowa do realizacji.

Zauważa ponadto, że estakada na południu pomieści tylko tramwaje i autobusy jadące po torowisku. Nie będzie jednak pasów ruchu dla aut osobowych. Dlatego urząd już planuje drugą estakadę, dla samochodów. I tak połączenie Lipskiej i Wielickiej może nas kosztować nawet 600 mln zł, czyli trzy razy więcej niż linia do Górki Narodowej.
Radny Jaśkowiec przypomina ponadto, że kolejna linia na północy, która ma połączyć ul. Mogilską z Mistrzejowicami, planowana jest dopiero na rok 2028.

UTRUDNIENIA

W ten weekend ZIKiT remontuje torowisko przy Jubilacie.
KIEROWCY: Przez weekend obowiązuje zakaz jazdy na wprost pomiędzy ulicami Kościuszki i Zwierzyniecką. Dla kierowców jadących w stronę Salwatora obowiązywał będzie objazd przez nawrotkę za DH Jubilat, a kierowcy jadący w kierunku ul. Powiśle i filharmonii będą zmuszeni skorzystać z objazdu na rondzie Grunwaldzkim.

PASAŻEROWIE KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ:
Do godz. 4.00 w poniedziałek tramwaje i autobusy będą kursować po zmienionych trasach:
1 - Wzgórza Krzesławickie - ul. Franciszkańska po stałej trasie, następnie: Straszewskiego - Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
2 - Cmentarz Rakowicki - Basztowa - Podwale- Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
6 - Kurdwanów- ul. Franciszkańska po stałej trasie, następnie: Straszewskiego - Piłsudskiego - al. 3 Maja - Cichy Kącik
209, 229, 239, 249, 259, 269 zostaną wydłużone do przystanku Cracovia Stadion po trasie:
w kierunku Cracovii: Kościuszki - Lelewela-Borelowskiego - Dunin-Wąsowicza - Kałuży, a w kierunku Bielan: Kałuży - al. Focha - al. Krasińskiego - Kościuszki - Komorowskiego - Senatorska - Kościuszki.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków: Górka Narodowa doczeka się tramwaju w 2018 roku - Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska