Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pod Tarnowem stanie nowy most na Dunajcu

Andrzej Skórka
Stary most wymaga remontu. Nowy powstanie w jego pobliżu
Stary most wymaga remontu. Nowy powstanie w jego pobliżu Andrzej Skórka
Lokalizacja nowej przeprawy przez Dunajec w Ostrowie została w końcu wybrana. Most budowany będzie niedaleko obecnie istniejącego. Stary, mimo że znajduje się w tragicznym stanie technicznym, musi przetrwać jeszcze co najmniej pięć lat. Do tego czasu miasto powinno doczekać się całej nowej trasy łączącej Tarnów z węzłem A-4 w Wierzchosławicach.

Most w Ostrowie to achillesowa pięta wjazdu do Tarnowa z autostrady od zachodu. O tym, że przeprawa jest w fatalnym stanie, wiadomo od dawna. Listopadowa próba wprowadzenia ruchu wahadłowego doprowadziła do paraliżu komunikacyjnego. Ponad rok temu zdecydowano, że budowa nowej przeprawy jest koniecznością.

Z inicjatywy wicemarszałka Romana Ciepieli samorządy Małopolski, Tarnowa, powiatu tarnowskiego i gminy Wierzchosławice spisały porozumienie o współpracy w tym zakresie. Za plany zapłacą wspólnie, a most będzie kluczowym elementem całego nowego połączenia miasta z autostradą.

Projektanci przedstawili właśnie warianty przebiegu przyszłej drogi. Z trzech, samorządowcy wybrali jeden, który nie ingeruje praktycznie zupełnie w zabudowane tereny graniczącego z miastem Ostrowa.

- Sugerujemy dalsze prace nad tym właśnie wariantem, by jak najszybciej uzyskać decyzję środowiskową dla całej inwestycji - mówi wicemarszałek Ciepiela.

Według preferowanej opcji, nowy łącznik z autostradą od ronda w pobliżu węzła A-4 pobiegnie w kierunku Dunajca. W pobliżu rzeki droga skręci na północ i poprowadzona zostanie wzdłuż brzegów aż do nowego mostu. Konstrukcja taka powstanie powyżej dzisiejszej przeprawy. - Dokumentacja niezbędna do zrealizowania tej inwestycji przygotowana zostanie jeszcze w tym roku - zapowiada Roman Łucarz, starosta tarnowski.

Na tym łącznik się nie skończy. Dzisiejsza ul. Witosa i Kwiatkowskiego zostaną poszerzone do czteropasmówki prowadzącej aż po oddane niedawno do użytku nowe rondo u zbiegu ul. Czystej i Mościckiego.
Realizacja inwestycji wymagać będzie olbrzymich pieniędzy. Ostrożne szacunki w tej chwili mówią o kwocie rzędu 100 mln zł.
- Skorzystamy z funduszy unijnych - zapowiadają samorządowcy.

Nowy łącznik z autostradą powstać powinien najwcześniej w ciągu 4-5 lat.

Raz się nie udało

Samorządy biorą się za inwestycję, z którą kilka lat temu nie poradziła sobie GDDKiA. Drogowcy jeszcze na etapie projektowania autostrady planowali budowę połączenia węzła w Wierzchosławicach z południową obwodnicą Tarnowa. Nowy most wyrysowali na wysokości ujęć wody pitnej dla Tarnowa. Ostatecznie przygotowania inwestycji w takiej wersji zostały wstrzymane, a potem porzucone. Teraz samorządy nie zamierzają popełnić tego samego błędu, dlatego nowy most ulokują z dala od ujęć. Stara przeprawa w przyszłym roku ma natomiast zyskać nową nawierzchnię. Koszty remontu w części pokryją właściciele okolicznych żwirowni. Po wybudowaniu łącznika most służył będzie lokalnemu ruchowi.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Najstarsze krakowskie świątynie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska