Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa S1 poróżniła wsie Pławy i Rajsko [MAPA]

Bogusław Kwiecień
Projekty przebiegu drogi ekspresowej S1 poróżnił dwie wsie w gminie Oświęcim. Mieszkańcy Pław mają żal do sąsiadów z Rajska, że pozostawili ich samych na placu boju z projektantami i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, inwestorem "ekspresówki". Sołtys Pław Krzysztof Harmata uważa, że dwie wsie w jednej gminie, i to sąsiadujące ze sobą, powinny trzymać się razem.

I wydawało się, że tak będzie. Podczas pierwszego zebrania konsultacyjnego w Pławach w sprawie przebiegu S1 mieszkańcy jednej i drugiej solidarnie byli przeciw jakiemukolwiek wariantowi. Miesiąc później sytuacja się zmieniła. W Rajsku miejscowi nie byli już tak kategoryczni, sprzeciwiając się głównie wariantom C i D, które podzieliłyby ich wieś na dwie części i oznaczałyby konieczność wyburzeń. - Taka sytuacja boli, bo razem powinniśmy dążyć do najlepszego rozwiązania - mówi sołtys Harmata.

Problem w tym, że dla liczących 300 mieszkańców Pław żaden wariant nie jest do przyjęcia. - Każdy przebieg, i do tego zaplanowany węzeł wraz z rozjazdami, oznacza zagładę dla naszej wsi - mówi Jan Rozmus, przypominając wcześniejsze protesty przy okazji poprzednich konsultacji.

Najwyraźniej projektanci nie uwzględnili ich i forsują stare warianty pod innymi nazwami. Nie biorą pod uwagę, że wieś się rozwija, powstaje wiele nowych domów. - Rozumiemy mieszkańców Pław i solidaryzujemy się z nimi, ale ustawa specjalna, na którą powołuje się inwestor, nie pozostawia pola manewru. Musimy patrzeć na własne podwórko - twierdzi sołtys Rajska Maciej Majerski.
W Rajsku gotowi są przystać na wariant A, którego skutki nie dotykają tej wsi. W wariancie B do wyburzenia byłby jeden dom.

Najgorszy jest D, który dzieli Rajsko na dwie części i zakłada wyburzenie 36 zabudowań, w tym 21 domów. Z perspektywy gminy Oświęcim najbardziej korzystny, według wójt Małgorzaty Grzywy, jest wariant A.

Trasa S1
Szacuje się, że budowa brakującego 40-kilometrowego odcinka od węzła w Mysłowicach do węzła w Bielsku-Białej ma kosztować blisko 4 miliardy zł. Prowadzone konsultacje społeczne poprzedzają uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji, co ma nastąpić w 2013 roku. Budowa może rozpocząć się w latach 2015-2016.

Kraków: przetestujmy razem nową siatkę połączeń! [AKCJA]

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska