Plan dla Krakowa: dwie linie metra i zielone aleje bez aut

Plan dla Krakowa: dwie linie metra i zielone aleje bez aut

Piotr Rąpalski

Gazeta Krakowska

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Plan dla Krakowa: dwie linie metra i zielone aleje bez aut
1/2
przejdź do galerii

©grafika: Grażyna Gajewska

Dotarliśmy do wstępnego projektu nowego studium zagospodarowania przestrzennego dla Krakowa. To dokument, który określa co i gdzie będzie można budować w mieście przez dziesiątki lat. Urbaniści wytyczają dwie linie metra i proponują budowę aż dziewięciu nowych połączeń tramwajowych. Taka sieć komunikacji miejskiej wraz z systemem parkingów przy pętlach ma w końcu uwolnić miasto od korków. To z kolei pozwoli część ruchliwych dziś ulic w rejonie Starego Miasta zamienić w zielone aleje bez aut.


Urzędnicy rozpoczęli prace nad nowym dokumentem, bo obowiązujące studium z 2003 roku już się zdezaktualizowało. Przez to deweloperzy chaotycznie zabudowują Kraków, w tym obszary zielone, w obronie których protestują mieszkańcy.

- Przeprowadzamy zmianę studium, by chronić ład przestrzenny w Krakowie - mówi Elżbieta Koterba, wiceprezydent miasta ds. rozwoju. Określimy w nim m.in. rozbudowę układu komunikacyjnego oraz granice między terenami, gdzie można inwestować, a terenami od tego wolnymi - informuje Koterba.


"Gazeta Krakowska" dotarła właśnie do części dotyczącej komunikacji. Urbaniści nakreślili w niej dwie linie metra. Pierwszą pojedziemy kiedyś od kombinatu w Nowej Hucie, przez rondo Kocmyrzowskie, rondo Mogilskie, Dworzec Główny, ul. Basztową, Al. Trzech Wieszczów i dalej do Bronowic.

Druga nitka prowadzić będzie od ul. dr. Twardego i przetnie się z pierwszą pod Alejami Trzech Wieszczów. Dalej pobiegnie przy Filharmonii, Wawelu i ulicą Limanowskiego do Wielickiej. - Warto byłoby myśleć już nad kolejną linią od tego punktu w kierunku Wieliczki wraz z dodatkowymi parkingami - mówi prof. Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej, ekspert od budowy podziemnych kolei.

- Cieszę się, że metro wpisano do studium. Trzeba już zaczynać nad nim prace. Samo przygotowanie budowy jednej linii, badania i projektowanie, zabiera 3-4 lata - dodaje naukowiec.

A szansa na metro jest. Władze województwa zapowiadają, że w latach 2014-2020 chcą pozyskać z Unii Europejskiej lub od rządu ok. 50 mln zł na przygotowanie tej inwestycji. Budowa mogłaby zacząć się zatem po roku 2018.

- Linię powinno budować się od najdalej położonych przystanków, tam gdzie można zlokalizować bazę dla pociągów - zauważa Stypuła. Metro nie wyklucza jednak dalszej rozbudowy sieci tramwajowej. Poza liniami, które miasto chce wykonać w latach 2014-2020, tj. Krowodrza Górka - Górka Narodowa oraz połączenie Lipska - Wielicka, urbaniści proponują siedem kolejnych tras.

Po pierwsze, chcą przedłużyć te już istniejące. Linie do Małego Płaszowa pociągnąć aż do trasy S7, tę na Ruczaj, której budowa ma zakończyć się w listopadzie 2012, wydłużyć do Opatkowic, a do torów na ul. Monte Cassino dołożyć drugie rozgałęzienie poza dzisiejszym skrętem w Kapelankę. Odnogą, po ul. Zielińskiego, dojeżdżalibyśmy do planowanej trasy Zwierzynieckiej. Ponadto w rejonie Łagiewnik planowane jest połączenie linii na ul. Wadowickiej z trasą biegnącą ul. Witosa.

Pojawią się też zupełnie nowe trasy. Bezpośrednie połączenie pętli w Bieżanowie ze skrzyżowaniem ul. Nowohuckiej i al. Pokoju oraz trasa od al. Jana Pawła II, przez rondo Polsadu aż do Mistrzejowic. Tym samym miasto ostatecznie wycofa się z pomysłu przedłużania linii na ulicy Rakowickiej do Mistrzejowic. Ponadto powstać ma drugie odgałęzienie od Krowodrzy Górki do ulicy Jasnogórskiej.

Tak rozwinięta komunikacja ma pozwolić z czasem wyłączyć niektóre ulice z ruchu samochodowego lub mocno go ograniczyć. "Zielone aleje" mają powstać m.in. na ul. Reymonta, al. 3 Maja, ul. Piłsudskiego, Senatorskiej, Warszawskiej, Kopernika i Łobzowskiej.

Kierowcy mają przestać wjeżdżać do centrum dzięki sieci parkingów na obrzeżach. Obliczono, że dziennie do Krakowa wjeżdża 160 tys. aut na innych niż krakowskie rejestracjach. Parkingi powinny powstać m.in. przy ul. Kobierzyńskiej, Turowicza, Wielickiej, zakopiance, kombinacie oraz kilka na północy miasta.

Rozładować korki ma pomóc też Szybka Kolej Aglomeracyjna. Główną linią byłaby ta biegnąca od Balic przez Dworzec Główny, nową stację na Zabłociu i dalej w kierunku Wieliczki. Obsługiwać linię mają pociągi, które osiągają ponad 200 km na godzinę. Wolniejsze składy, zatrzymujące się na większej liczbie przystanków, kursowałyby na liniach ze Skawiny, Wieliczki, Michałowic i Zabierzowa. To akurat najbliższa perspektywa. Zarząd województwa liczy na po- zyskanie na ten cel z UE i od rządu 1,6 mld zł w latach 2014-2020.

Studium ma być gotowe w połowie 2013 r. - Na razie opracowano wstępny projekt zmiany studium, który może ulec modyfikacjom - zastrzega wiceprezydent Koterba.

Dokument musi zostać uzgodniony jeszcze z 30 instytucjami, m.in. Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska, czy koleją. Następnie będzie omawiany z mieszkańcami. Tu mogą pojawić się największe kłopoty. Tak było już w przypadku twórcy pierwszych projektów studium prof. Jana Chmielewskiego. Prowadził on prace od 2008 r. Naukowiec z Warszawy chciał m.in. poprowadzić trasę Bagrową przez zabytkowy park, a zamiast planować nową sieć komunikacyjną zajął się przesuwaniem na mapie istniejących już ulic.

Mieszkańcy i radni miejscy byli oburzeni. Profesorowi podziękowano w 2011 roku, ale jego zespół i tak zarobił 1,6 mln zł. Na szczęście wykorzystano badania warte 1,2 mln zł i tworzeniem studium zajęli się miejscy urbaniści przy wsparciu ekspertów takich jak np. architekt Romuald Loegler.

Aby dokument wszedł w życie, przegłosować go będą musieli na koniec radni miejscy.

Komentarze (24)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
metro N - S, nie E - W

Pahel (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 36 / 21

potrzebne jest metro N - S a nie E - W, zwłaszcza z Prokocimia i Kurdwanowa na północ!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Plan dla Krakowa

Gość z Wawy (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 31 / 24

Nareszcie ktoś zrobił pierwszy krok a od czegoś trzeba zacząć. Chowanie głowy w piasek i gadanie o braku pieniędzy jest nieuzasadnione. Metro w Krakowie powstanie bo inaczej miasto się udusi....rozwiń całość

Nareszcie ktoś zrobił pierwszy krok a od czegoś trzeba zacząć. Chowanie głowy w piasek i gadanie o braku pieniędzy jest nieuzasadnione. Metro w Krakowie powstanie bo inaczej miasto się udusi. Najdalej za 20 lat będzie liczyć 1.5 mln mieszkańców i nic na to się nie poradzi ( chyba ze będzie jakiś kataklizm). Lokalizacja metra w planach zapobiegnie nieodwracalnym inwestycjom, które mogą powstać w miejscach jego przebiegu . A co do kosztów to technologie wykonywania idą w kierunku potanienia . Należy zadać sobie jedynie pytania czy metro w 100% zakryte i czy koniecznie musi iść przez Stare Miasto . Metro ma obsługiwać mieszkańców a więc raczej pod Al. Trzech Wieszczów . Turyści mogą dreptać, w końcu po to do Krakowa przyjeżdżają .zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
metro do kombinatu?

MW (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 24 / 16

Po cholerę metro do kombinatu jak na tej trasie jest wydzielone torowisko tramwajowe?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
co za głupoty

j23 (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 24 / 22

To nie Afryka (NIgeria) albo Azja (Chiny choć nie do końca) , że w ciągu 20 lat ludność miasta się podwaja. Przy aktualnym przyroście naturalnym zgodnie z badaniami demograficznymi sukcesem będzie...rozwiń całość

To nie Afryka (NIgeria) albo Azja (Chiny choć nie do końca) , że w ciągu 20 lat ludność miasta się podwaja. Przy aktualnym przyroście naturalnym zgodnie z badaniami demograficznymi sukcesem będzie jeśli liczba mieszkańców Krakowa utrzyma się na tym samym poziomie - poza Warszawą będzie spadek . Zobacz Łodź -kiedyś 840 tys. - dziś ponad 720 tys - za 20 lat 600 tys. W większości miast w Polsce przewidywany jest spadek. W Polsce za te 20 lat ma być o 3-4 mln osób mniej. A studentów i dzieci będzie 30% mniej niż dziś - zobacz prognozy GUS, co spowoduje za kolejne 20 lat kolejne zmnieszenie się liczby ludności.
Więc metra nie będzie się opłacało budować. Pewnie będzie trochę więcej wydzielonych torowisk tramwajowych i trochę więcej zakazów wjazdu w strefę.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
hahhhhahhahaahhah

ja pierdole (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 22 / 32

co za dauny tramwaje 60 letnie jeżdzą długi po pas a oni o metrze ahhahahhahhahaha

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Plan dla Krakowa.....

Serpico (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 89 / 40

To ci pomysłodawcy budowy metra w Krakowie mają już za sobą badania psychiatryczne, czy dopiero są przed ?


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Plan dla Krakowa

ANTYSEPIKO (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 62 / 86

Ty już masz je za sobą. Nie mogę zrozumieć jak dopadłeś do komputera !


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
@ANTYSEPIKO ty wiesz jak zadłużony jest Kraków

krak (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 35 / 39

A ty wierzysz te bajki o metrze , na łatanie dziur nie ma grosza -człowieku ogarnij się!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Metro

B (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 72 / 44

Uparli się na to metro. Po co? Do tego przy budowie będą co chwile odkopywać "skarby", przez co budowa będzie się przęciogała.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
metro

spadlem z fotela (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 37 / 36

Nigdy nie bedzie metra w Krakowie chyba ze miasto zaplaci cynamonem z gaci lol

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Lepiej niech urbaniści wymyślą kare dla tych co budują nam drogi takie a nie inne.

BubaNs (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 69 / 37

bo jeżeli firma buduje fuszerę kierownikiem jest byle kierownik a inspektor który odbiera dostaje w łapę to nie będzie miło jak takie metro zbudują jak drogi! no ale w Polsce to tylko górnicy znają...rozwiń całość

bo jeżeli firma buduje fuszerę kierownikiem jest byle kierownik a inspektor który odbiera dostaje w łapę to nie będzie miło jak takie metro zbudują jak drogi! no ale w Polsce to tylko górnicy znają się na budownictwie podziemnym. Niestety nasze drogi budują rzadko kiedy profesjonaliści a firmy krzaczki które powstały tylko po to by odwalić fuszere i zawinąć kasę. Wa-Wa jest przykładem jak można budować co chwile z problemami.zwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co urbaniści mają do tego?

Mormalnie myślący (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 28 / 31

No co?

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
a drogi w KRK będą kiedyś szersze jak jeden pas i bez dziur?

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 74 / 29

Może kiedyś...tak samo jak może kiedyś ulice Pilotów,Brodowicza,Beliny Prażmowskiego staną się ulicami a nie czymś pseudo...Druga linia metra dobrze jakby się kończyła blisko dworca w Płaszowie,no...rozwiń całość

Może kiedyś...tak samo jak może kiedyś ulice Pilotów,Brodowicza,Beliny Prażmowskiego staną się ulicami a nie czymś pseudo...Druga linia metra dobrze jakby się kończyła blisko dworca w Płaszowie,no i żeby nie zalało pół miasta jak będzie drążony tunel pod Wisłą... :Dzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Są szerokie, trzeba tylko remontu

Krakós (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 82 / 35

Poszerzanie ulic, zwłaszcza tych, które wymieniłeś - w centrum - nie ma najmniejszego sensu. Wyremontować - owszem. Poszerzać - nie.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Prądnik Czerwony

kluska (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 32 / 31

Znowu MPK zapomina o Prądniku Czerwonym...


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Co ma do tego MPK?????

krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 70 / 60

ZIKiT i Miasto nauczcie się!!!

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Heh metro

Jakie metro mozemy tylk pomarzyć. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 39 / 32

Metra w Krakowie to i moze ale doczekaja moje wnuki albo prawnuki za 30 lat


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Metro w Krakowie

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 31 / 22

Czy chcecie, czy też nie ale w Krakowie będzie metro i to prędzej, niż się wam wszystkim malkontentom wydaje !

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo