Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: na reformę MPK brakuje 20 milionów zł

P. Rąpalski, A. Maciejowski
Na dodatkowe kursy tramwajów potrzeba dodatkowo 20 mln
Na dodatkowe kursy tramwajów potrzeba dodatkowo 20 mln wojciech matusik
Projekt nowej siatki połączeń autobusów i tramwajów powędruje do szuflady. Na rok, może dłużej. Urzędnicy zapowiadali wprowadzenie zmian jeszcze przed tegorocznymi wakacjami. Okazuje się jednak, że nie ma na to pieniędzy. A potrzeba dodatkowo ok. 20 mln zł rocznie na nowe kursy autobusów i tramwajów.

Czytaj też: Kraków: kompletnie pijana prowadziła tramwaj MPK

Możliwe, że na darmo wydaliśmy więc ponad 300 tys. zł na przygotowanie tzw. remarszrutyzacji, czyli nowej siatki połączeń. Jeśli jej wdrażanie będzie się opóźniać (a nie ma gwarancji, że pieniądze znajdą się za rok), dokument się zdezaktualizuje.

Obecna siatka połączeń powstała w latach 90. Nowa zakłada zwiększenie liczby kursów tramwajów (ma być mniej linii, ale zwiększy się częstotliwość kursowania). A to wiąże się z większymi nakładami finansowymi. Eksperci oszacowali, że koszty wzrosną o 5 proc. w skali roku czyli o około 20 mln zł. Obecnie na komunikację miejską wydajemy 360 mln zł rocznie.

Jeszcze w październiku 2011 Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiadał, że zmiany wprowadzi od maja 2012 roku. Plan legł jednak w gruzach. - Z powodu ciężkiej sytuacji finansowej miasta remarszrutyzacja nie zostanie wprowadzona w tym roku tylko, jeśli się uda, od 1 stycznia 2013 roku. Nowy budżet przyniesie bowiem nowe możliwości - powiedział nam Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta miasta ds. infrastruktury.

W dzielnicach natychmiast zawrzało. - Zorganizowaliśmy trzy spotkania z mieszkańcami, na które przyszło około 300 osób. Zgłosili około tysiąca poprawek. I to wszystko na nic? - pyta Rafał Miś, przewodniczący dzielnicy Prądnik Czerwony. - Miasto rozpętało dyskusję wokół reformy komunikacji, ale nie przygotowało pieniędzy na wprowadzenie w życie jej wyników - kwituje przewodniczący Miś.

Miastu brakuje również pieniędzy na zapłatę za przejechane kursy dla MPK. Dług sięgać może nawet 60 mln zł. Urzędnicy nie mogą też doprosić się radnych o uchwalenie kolejnej podwyżki cen biletów, która zwiększyłaby wpływy do budżetu o 10 mln zł. Radni tak łatwo zgodzić się nie chcą, bo ostatnia podwyżka była w minione wakacje.

- Jeśli nie ma na coś pieniędzy, to lepiej nie róbmy tego na pół gwizdka - mówi radny Bogusław Kośmider (PO). - Ale wiele sugestii naukowców można już wykorzystać bez nakładów inwestycyjnych. Drobne korekty tras, zmiany rozkładów, wyłączenie niektórych świateł w centrum miasta, aby poprawić płynność ruchu - wylicza radny.

Eksperci podkreślają jednak, że jeżeli któryś z opracowanych wariantów zmian w komunikacji nie zostanie w miarę szybko wprowadzony, to może się okazać, że się zdezaktualizuje i miasto będzie musiało ponownie zapłacić za opracowanie nowych wariantów.

Szczególnie że w 2013 r. planowane jest rozpoczęcie budowy trasy Wielicka - Lipska. - Oczywiście spowoduje to konieczność wprowadzenia korekt do proponowanej siatki połączeń, bo trzeba będzie uwzględnić nowe linie - ostrzega Grzegorz Sapoń ze Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji.

Wybierz Wpływową Kobietę Małopolski 2012 Zobacz listę kandydatek i oddaj głos!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i weź udział w plebiscycie

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska