Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: Budostal 5 na skraju bankructwa

Marta Paluch
Siedziba Budostalu 5 przy ulicy Na Załęczu
Siedziba Budostalu 5 przy ulicy Na Załęczu Andrzej Banaś
Budostal 5, który jeszcze kilka lat temu zgarniał najbardziej intratne inwestycje drogowe w Krakowie, dziś jest zagrożony pójściem na dno. Spółka zgłosiła do sądu wniosek o ogłosznie upadłości, choć jej prezes próbuje jeszcze dogadać się z wierzycielami i ratować przedsiębiorstwo.

WOŚP w Krakowie: próba kradzieży?

Chce uniknąć likwidacji jednej z największych i najstarszych (tradycja od 1949 r.) krakowskich firm budowlanych. Gra idzie o być albo nie być 300 wykwalifikowanych pracowników oraz dokończenie jednej wielomilionowej inwestycji.

Budostal w złotych czasach zgarnął m.in. budowę ronda Polsadu, przebudowę placu Bohaterów Getta, przebudowę Małego Rynku i ulic Mikołajskiej oraz Siennej, estakadę na Lublańskiej i Bora-Komorowskiego. W 2007 roku firma osiągnęła szczyt - 158 mln zł przychodu i 4 mln zł czystego zysku.

Potem było już gorzej. W 2008 roku przy 58 mln zł przychodu było 11 mln zł strat. Wtedy też oskarżono byłego dziś prezesa Budostalu Janusza P. o wręczenie 880 tys. zł łapówki szefowi zarządu dróg Janowi T. za zlecanie firmie intratnych inwestycji. Pod sąd trafił również były prokurent spółki Józef K.

Nowe władze spółki podpisały jednak w 2008 roku korzystną, wydawałoby się, umowę na remont drogi wojewódzkiej 776 (wartość ok. 100 mln zł).

- Ta inwestycja spowodowała, że musieliśmy zgłosić wniosek o upadłość. Ceny surowców, głównie asfaltu, wzrosły o 73 proc. Nie byliśmy w stanie tego udźwignąć - nie kryje obecny prezes spółki Marek Leśniak. Podaje przykładowe ceny - w chwili odpisania umowy na remont tona asfaltu kosztowała 1,5 tys. zł. W 2011 r. - 2,6 tys. zł.

Firma wykonała jeden etap budowy (od Kocmyrzowa do Ostrowa). Kolejny - od Prus do Kocmyrzowa czeka na pozwolenia budowlane.

Choć władze spółki próbowały negocjować wysokość zapłaty z Zarządem Dróg Wojewódzkich, niewiele wskórały. Koszty podwyżki musi ponieść firma. - Nie umiem dziś odpowiedzieć, czy będziemy w stanie dokończyć tę inwestycję - mówi Leśniak. Dokończyć trzeba też modernizację części krakowskich dróg (do 2014 r., prace za 4 mln zł). - Chcemy to doprowadzić do końca - tłumaczy prezes Budostalu 5.

Jak się dowiedzieliśmy w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu, inwestycje wykonane przez Budostal (naprawy gwarancyjne) nie są zagrożone, część terminów już zresztą upłynęła.

Do upadłości nie musi dojść, jeśli firma dogada się z wierzycielami (to głównie dostawcy materiałów na drogę 776). - Będę negocjował, by rozłożyli spłatę długów na raty. Chcemy pracować. Mam wspaniałych, doświadczonych pracowników, którzy znają się na tej robocie. Jeśli wierzyciele się zgodzą na raty, większość zatrudnionych w Budostalu 5 zachowa pracę - podkreśla Leśniak. Negocjacje mogą potrwać kilka miesięcy.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska