Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: w piątek ruszy pierwszy tramwaj na osiedle Ruczaj [MAPA]

Arkadiusz Maciejowski
Uwaga, pasażerowie MPK. Już w czwartek (29 grudnia) uroczyście otwarty zostanie pierwszy - blisko 1800 metrowy - odcinek torowiska na osiedle Ruczaj. Szybkim tramwajem do ul. Gronostajowej pierwsi podróżni będą mogli dojechać w piątek rano.

Kraków: prezydent Majchrowski dalej tnie budżet

Niestety, jednocześnie urzędnicy skracają kursy trzech linii autobusowych - nr 124, 424 i 128.

Na początek pasażerowie MPK będą mieć do dyspozycji dwie linie tramwajowe:

Jedna, zupełnie nowa linia numer 12, będzie kursować co 10 minut do pętli "Wieczysta". Tramwaj pojedzie ulicami Grota-Roweckiego, Kapelanką, Monte Cassino, Dietla, Starowiślną, Westerplatte, Lubicz i Mogilską.

Druga linia ma jeździć co 20 minut. Będzie to kursująca obecnie "18" jadąca z Cichego Kącika. Linia ta skręci jednak z ul. Kapelanka na Ruczaj, zamiast jechać (jak dotychczas) do pętli w Łagiewnikach.

Pojazdy będą się zatrzymywać na czterech nowych przystankach. Pierwszy ulokowano na początku ul. Grota- Roweckiego. Drugi jest przy skrzyżowaniu ul. Grota-Roweckiego z ul. Kobierzyńską. Trzeci przystanek znajduje się u zbiegu z ul. Rostworowskiego. Trasę tramwaj zakończy na przystanku przy ul. Gronostajowej, w okolicy obecnej pętli autobusowej. Tam czekają autobusy, które pojadą m.in. w kierunku kampusu UJ.

Jednocześnie urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zdecydowali o skróceniu tras linii autobusowych 124, 424 i 128. Dojadą one teraz tylko do ronda Grunwaldzkiego. Przystanek końcowy wyznaczony zostanie w rejonie ulicy Barskiej.

Jacek Bartlewicz, rzecznik ZIKiT, zaznacza, że miasto musiało wydać dodatkowo 500 tys. zł, aby tramwaj mógł ruszyć na Ruczaj jeszcze w tym roku (koszt całej inwestycji to około 150 mln zł). Za te pieniądze wykonane zostały m.in. tzw. zawrotki, dzięki, którym tramwaj przy ul. Gronostajowej będzie mógł przejechać na sąsiedni tor i ruszyć w drogę powrotną. Podobną technologię zastosowano m.in. przy budowie torowiska do Małego Płaszowa, które także oddawano na raty.

- Tak naprawdę w harmonogramie nie było zaplanowane, że tramwaj ruszy jeszcze w tym roku, jednak prace szły bardzo sprawnie, pogoda też dopisała, bo nie było wielkich mrozów, no i się udało - przyznaje Marcin Wiśniewski z firmy ZUE, wykonawcy inwestycji.

Cała nowa linia tramwajowa, mierząca blisko cztery kilometry, ma być gotowa pod koniec 2012 roku. Tramwaj ma wtedy dojeżdżać aż do pętli przy ulicy Czerwone Maki. Przy pętli powstanie parking w systemie Park & Ride.

Finansowanie całej inwestycji rozłożone jest aż na cztery lata. W 2011 roku gmina ma zapłacić tylko 27 mln zł (wykonane w tym roku prace mogą być warte nawet 70 mln zł). W 2012 roku 45 mln, rok później 42 miliony, a w 2014 roku brakującą kwotę, czyli około 35 mln zł.

Piątkowe uruchomienie pierwszego odcinka torowiska nie spowoduje praktycznie żadnych zmian w organizacji ruchu samochodowego na Ruczaju. Nadal jednak z ul. Grota-Roweckiego kierowcy nie będą mogli skręcać w modernizowane ulice Norymberską i Gronostajową.

Sylwester w Krakowie: sprawdź, gdzie możesz go spędzić i porównaj ceny!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska