Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Linia kolejowa Wieluń - Bełchatów. Złoczew chciałby innego wariantu przebiegu trasy

Zbyszek Rybczyński
Jeśli budowa linii ma być finansowana zbudżetu państwa lub UE, nie może służyć tylko transportowi węgla
Jeśli budowa linii ma być finansowana zbudżetu państwa lub UE, nie może służyć tylko transportowi węgla archiwum Polskapresse
Budowa linii kolejowej Wieluń - Bełchatów z odnogą do Złoczewa została ujęta w kontrakcie terytorialnym dla województwa łódzkiego. Jest to zestawienie przedsięwzięć istotnych nie tylko dla regionu, ale i kraju. Wpisanie inwestycji do kontraktu nie gwarantuje jednak jej realizacji. Do tego jeszcze daleka droga. Złoczew lobbuje za innym wariantem przebiegu linii niż wstępnie przyjęty.

W kontrakcie terytorialnym dla Łódzkiego zapisano ponad 90 przedsięwzięć, na które przewidziano wsparcie rzędu 25 mld zł. Status podstawowych mają 23 zadania, które widnieją w różnych strategicznych dokumentach. Pozostałe znajdują się na tzw. liście warunkowej, a ich realizacja jest uzależniona m.in. od dostępności środków finansowych. W drugiej grupie znalazła się budowa linii kolejowej Bełchatów - Wieluń z bocznicą do Złoczewa (etap I) i rewitalizacja linii Bełchatów - Piotrków Trybunalski. Dodajmy, że wśród inwestycji, których realizacja jest przesądzona, są obwodnice Wielunia i Bełchatowa.

Nowa linia kolejowa Bełchatów - Wieluń, z bocznicą mającą obsługiwać przyszłą odkrywkę węgla brunatnego "Złoczew", to na razie tylko kreska na mapie. A właściwie kilka kresek, bowiem Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego przygotowało cztery warianty przebiegu trasy. Kolejny dorzucił Urząd Miejski w Złoczewie. Władzom miasta zależy na tym, żeby nowa linia obsługiwała nie tylko złoże węgla, ale także przygotowywaną Złoczew-ską Strefę Inwestycyjną o wielkości 200 hektarów.

UM Złoczew

Zielonym kolorem został oznaczony wstępnie wybrany przebieg linii. Na czerwono koncepcja zaproponowana przez władze Złoczewa (UM Złoczew)

Wiele powinno się wyjaśnić, gdy będzie gotowe studium koncepcyjne dla planowanej linii, której przygotowanie zleciła spółka PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. Dokument jest już w trakcie opracowywania. Wstępnie wybrany został wariant zakładający przebieg toru przez Siemkowice i połączenie z Wieluniem od strony południowo-wschodniej. Na wysokości Wierzchlasu od głównej nitki odchodziłaby bocznica do projektowanej kopalni.

Minusy tej koncepcji, która na pierwszy rzut oka wydaje się najkorzystniejsza, to przebieg w pobliżu zwartej zabudowy mieszkaniowej Siemkowic, a także kolizja z Osjakowskim Zespołem Przyrodniczo-Krajobrazowym. Proponowany przebieg bocznicy do złoża też koliduje z terenami zabudowy mieszkaniowej. Władze Złoczewa proponują, aby linia biegła na północ od odkrywki i łączyła się z Wieluniem od innej strony. Wówczas byłaby jednak dłuższa, a przez to droższa.

Jedno jest pewne. Jeśli budowa linii ma być finansowana zbudżetu państwa lub UE, nie może służyć tylko transportowi węgla. Pomysł linii Bełchatów - Złoczew negatywnie oceniły władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki