Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie szybka kolej na Śląsk

Bogusław Kwiecień
Daniel Kawiorski, mieszkaniec Oświęcimia, jest przekonany, że z bezpośredniego połączenia szybką koleją regionalną z Tychami będzie korzystało wielu pasażerów. Obecnie  jeżdżą oni busami
Daniel Kawiorski, mieszkaniec Oświęcimia, jest przekonany, że z bezpośredniego połączenia szybką koleją regionalną z Tychami będzie korzystało wielu pasażerów. Obecnie jeżdżą oni busami Fot. Bogusław Kwiecień
Na przywrócenie linii kolejowej między Tychami a Oświęcimiem czekają już tysiące pasażerów. Obecnie mieszkańcy dojeżdżający do pracy na Śląsku korzystają z własnych aut lub busów.

Szybka Kolej Regionalna połączy Oświęcim z Bieruniem i Tychami. Inwestycja jest ujęta na listach projektów kluczowych województwa śląskiego, które zostaną zrealizowane najpóźniej do 2020 roku.

Szynobusami, które będą obsługiwać linię SKR, można będzie dostać się z Oświęcimia do Tychów maksymalnie w pół godziny. W tej chwili pokonanie busem lub autobusem tej trasy o długości 22 km zajmuje w najlepszym razie 45-50 min. W godzinach popołudniowych korków podróż trwa nawet do półtorej godziny. Oświęcim nawiązał współpracę ze śląskimi gminami, aby przyspieszyć realizację inwestycji.

Codziennie do pracy w zakładach w Tychach i Bieruniu dojeżdża prawie trzy tysiące mieszkańców powiatu oświęcimskiego. W spółkach Fiata zatrudnionych jest ponad pół tysiąca osób z Oświęcimia i okolic, w Kopalni "Piast" ponad 1800. Wielu pracuje w firmie Danone. Do tego dochodzi młodzież, która uczy się w szkołach ponadgimnazjalnych w Bieruniu. Z kolei ponad 100 studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Oświęcimiu to mieszkańcy Tychów i Bierunia.

- Dojeżdżam swoim autem do zakładu w tyskiej strefie ekonomicznej. Taka jazda to prawdziwa męka, szczególnie powrót po południu do domu, kiedy już niemal codziennie stoi się w korkach. Bo jest tylko jedna droga - mówi Łukasz Wilkosz, mieszkaniec Oświęcimia. Jak dodaje, z pewnością przesiądzie się na SKR, gdy tylko powstanie. - Tak będzie znacznie szybciej i taniej - uważa mężczyzna.

Daniel Kawiorski, inny oświęcimianin, zwraca uwagę, że jeśli ktoś nie ma swojego samochodu, to skazany jest głównie na przepełnione busy.

Kluczowa inwestycja
- Inwestycja znalazła się na liście projektów kluczowych województwa śląskiego, a to oznacza, że powinna być realizowana w pierwszej kolejności - mówi Agnieszka Demska-Furgał z referatu pozyskiwania środków zewnętrznych Urzędu Miejskiego w Bieruniu, który jest liderem projektu.

W przyszłym roku PKP PLK mają przygotować studium wykonalności inwestycji, a następnie dokumentację projektową. Inwestycja ma być dofinansowana z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Rozwoju dla Śląska. Jej koszt szacuje się na ok. 70 mln zł. W PKP PLK podkreślają, że niezależnie od projektu linia Tychy - Bieruń już jest modernizowana.

Za 17 mln zł wykonany został remont odcinka Tychy - Górki Ściernie oraz kładki w Bieruniu Starym. Brakuje torowiska od Górek do KWK "Piast", tj. ok. 1 km. - I jest jeszcze sprawa przejazdu przez kopalnię do Bierunia Nowego - mówi Jacek Karniewski z zespołu prasowego PKP PLK. Jest to ok. 2 km.

W razie braku zgody Kompanii Węglowej, której podlega "Piast", istnieje możliwość jej ominięcia, ale to podnosi znacznie koszty. - Poza tym nie wiemy, w jakim linia jest stanie. Można przypuszczać, że dadzą o sobie znać szkody górnicze - dodaje Karniewski. Uzupełnienie brakującego torowiska i modernizacja reszty linii może zająć dwa - trzy lata.

Gminy połączyły siły
W połowie listopada w Bieruniu odbyło się spotkanie gmin zainteresowanych przywróceniem ruchu pasażerskiego z Tychów do Oświęcimia. Według Janusza Chwieruta, prezydenta Oświęcimia, uruchomienie tej linii przy jednoczesnej modernizacji szlaku do Trzebini, a następnie Krakowa sprawi, że Oświęcim stanie się ważnym węzłem kolejowym łączącym Małopolskę ze Śląskiem.

***
Dalej do Krakowa

SKR już działa

  • Szybka Kolej Regionalna funkcjonuje już na trasie z Tychów do Katowic. Linię obsługują nowoczesne szynobusy Flirty, szwajcarskiej firmy Stadler. Jeśli SKR dotrze do Oświęcimia, to zyska on także dodatkowe połączenie z Katowicami.
  • Zainteresowanie SKR rośnie. Do gmin już wcześniej zainteresowanych przywróceniem ruchu pasażerskiego między Tychami i Oświęcimiem dołączyły: Orzesze, Łaziska Górne i Wyry. Ich władze chcą wydłużenia linii.
  • Projekt zakłada, że w przyszłości szynobusy SKR mogłyby połączyć Tychy z Krakowem w ramach wspólnej strategii Małopolski i Śląska, która przewiduje poprawę komunikacji między obydwoma województwami. Z tymi planami wiążą nadzieje mieszkańcy Zatora i innych gmin przy trasie do Krakowa Płaszowa, która została zawieszona prawie dwa lata temu.

Centra przesiadkowe
W ramach rewitalizacji linii kolejowej z Tychów do Oświęcimia i przywrócenia na niej ruchu pasażerskiego PKP PLK ma wyremontować i zmodernizować torowiska. Rolą samorządów byłaby budowa centrów przesiadkowych, w tym parkingów, na których pasażerowie mogliby zostawić swoje auta i przesiąść się do szynobusa.

**Prawybory „Gazety Krakowskiej”. Dogrywka. Głosuj w drugiej turze!

Wybieraj prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Prawybory „GK”. Dogrywka w najpopularniejszych miastach i miejscowościach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Piwniczna | Mogilany | Zakopane | Wolbrom**

INTERAKTYWNA MAPA: Wyborcza mapa Małopolski. Komu wyborcy zaufali, komu podziękowali

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska