Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnice Oświęcimia i Zatora już pewne. Prace ruszą w 2015 roku

Ewelina Sadko
Zator. Obwodnica ma mieć 2,5 km długości. Połączy dwie drogi krajowe, tj. nr 28 i nr 44. Jej budowa kosztować będzie 44 mln zł
Zator. Obwodnica ma mieć 2,5 km długości. Połączy dwie drogi krajowe, tj. nr 28 i nr 44. Jej budowa kosztować będzie 44 mln zł Elżbieta Rzycznik
Na takie informacje mieszkańcy naszego regionu czekają od lat. W przyszłym roku ruszą budowy dwóch odwodnic, które ułatwią przeprawy samochodowe przez Oświęcim i Zator.

Odciąży Rynek

W marcu rozpocznie się budowa zatorskiej drogi, która połączy drogę krajową nr 28 Zator - Medyka z drogą krajową nr 44 Gliwice - Kraków. Na tę inwestycję w rządowej kasie zabezpieczono 46 mln zł. Nowy szlak odciąży zatłoczone teraz al. 1 Maja, ul. Oświęcimską, ul. Wadowicką i ul. Tadeusza Kościuszki.

Jednopasmowa obwodnica o klasie "głównej przyspieszonej" będzie miała 30 metrów szerokości i prawie 2,5 km długości. Powstaną też pobocza i barierki odgradzające je od jezdni. Na początku i na końcu zostaną wybudowane ronda, z czego pierwsze z nich, przy al. 1 Maja, powstanie już w przyszłym roku i będzie współfinansowane przez przedsiębiorców ze Strefy Aktywności Gospodarczej oraz właściciela Energylandii. Drugie rondo będzie obok stacji paliw przy ul. Wadowickiej.

Obwodnica uwolni od aut przede wszystkim Rynek Zatora. Obecnie samochody jadące z Oświęcimia do Wadowic muszą przejechać przez centrum miasta. - Planujemy po zakończeniu prac rozpocząć starania, aby przejąć na własność, a później wyremontować Rynek, który obecnie należy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - informują w zatorskim magistracie.

40 lat planowano drogę

Starania o budowę obwodnicy rozpoczęły się jeszcze w latach 70. XX wieku. Wytyczona została wtedy trasa. W grudniu minie siedem lat, od kiedy gmina zaczęła załatwiać dokumentację dotyczącą tej inwestycji. - Najwyższy czas na obwodnicę, bo korki w godzinach szczytu są tu przerażająco długie - mówi Magdalena Bizoń z Zatora. - Poza tym rozrasta nam się strefa aktywności i coraz więcej ludzi przyjeżdża do parku rozrywki - dodaje.

Podpisano umowę

W środę marszałek Marek Sowa podpisał z samorządami lokalnymi umowę dot. budowy obwodnicy Oświęcimia, która ma zostać otwarta w 2017 roku. Pochłonie około 160 mln zł.

Początek drogi znajdzie się w Bobrku, na skraju lasu w rejonie kościoła i cmentarza (ok. 200 m w kierunku północnym od skrzyżowania drogi wojewódzkiej z ul. Nadwiślańską). Koniec obwodnicy zlokalizowany jest na rondzie łączącym ul. Fabryczną i Chemików w Oświęcimiu. - Powstanie trakt o długości około pięciu kilometrów, jeden most na Wiśle, wiadukt nad torami kolejowymi oraz rondo na wysokości ulic Zwycięstwa i Dąbrowskiego - wyliczał Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego, podczas podpisania umowy.

Budowa obwodnicy ruszy początkiem przyszłego roku. Nowy szlak odciąży znacznie ruch przez centrum Oświęcimia i będzie służyć głównie kierowcom jadącym z Zatora do Chełmka, Chrzanowa i Krakowa. - Czekaliśmy na tę drogę od dawna i ciągle słyszeliśmy tylko obietnice i tłumaczenia, że nie ma pieniędzy - mówi zadowolony Marcin Gierek z Oświęcimia. - Brakuje jeszcze połączenia ze Śląskiem, bo w tym kierunku jedzie najwięcej aut, co widać po zakorkowanych ul. Legionów, Konarskiego w stronę Bierunia - dodaje.

Tu już budują drogę, a tam by się przydała

W Kętach trwają prace przy dokończeniu zachodniej obwodnicy miasta. Droga połączy końcowy fragment obwodnicy (powstała w pierwszym etapie) leżącej przy ul. Spacerowej z drogą wojewódzką nr 948 na rondzie przy ul. Mickiewicza. Długość projektowanego odcinka wynosi 2,7 km.

W Oświęcimiu niebawem powstanie droga łącząca ul. Kamieniec z rondem przy markecie Castorama, które zostało kilka dni temu oddane do użytku.

Ulica pozwoli kierowcom jadącym z Kęt do Zatora ominąć zakorkowane drogi wlotowe do Oświęcimia. Przez gminę Brzeszcze przebiegać ma droga ekspresowa S1. Przedstawiony ostatnio wariant hybrydowy trasy został pozytywnie zaopiniowany. Koszty budowy brakującego odcinka o długości ok. 41 km szacuje się na 3,8 mld zł. Gwarancją, że pieniądze się znajdą, ma być kontrakt dla województwa śląskiego podpisany już przez jego władze z rządem. Póki co nie ma ich zabezpieczonych w budżecie.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtube'ie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska