Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe małopolskie pociągi mają już nazwy. Pojedziemy nimi z Krakowa do Wieliczki [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
Szarotka, Trzy Korony, Góral - to trzy z 16 nazw dla pociągów zakupionych przez samorząd województwa, dla których nazwy wymyślili czytelnicy "Gazety Krakowskiej" i internauci.

Na Dworcu Głównym w Krakowie nadano im oficjalnie nazwy oraz nagrodzono osoby, które zgłosiły zwycięskie nazwy. Zainaugurowano również pierwsze połączenie w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. 10 pociągów od 14 grudnia obsługiwać będzie pierwszy z odcinków SKA między Krakowem a Wieliczką. Przejazd na tym odcinku będzie trwać 21 minut. Od września przyszłego roku, pociągi kursować będą również na trasie Wieliczka - Kraków Balice. Połączenia obsługiwane będą przez spółkę Koleje Małopolskie, która została powołana na początku roku.

Będzie w nim 70-minutowy bilet aglomeracyjny, w ramach którego będzie można korzystać z połączenia SKA jak i komunikacji miejskiej w Krakowie. Nowe pociągi są klimatyzowane, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wyposażone w nowoczesne systemy: informacji pasażerskiej i monitoringu oraz posiadają dostęp do bezprzewodowego Internetu.

Nowoczesne pociągi typu Acatus Plus zakupione zostały w ramach projektu „Zakup taboru do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej”. 10 niskopodłogowych pociągów od 14 grudnia 2014 r. obsługiwać będzie pierwszy z odcinków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA): połączenie Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. Od września 2015 r., po zakończeniu prac modernizacyjnych przez PKP PLK S.A., pociągi Acatus Plus EN 64 kursować będą również na trasie Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Balice - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

Nowe pociągi wyposażone są w system informacji pasażerskiej wyświetlanej na monitorach LED i wyświetlaczach. W trakcie podróży pasażerowie będą mieli możliwość korzystania z bezprzewodowego dostępu do Internetu dzięki zamontowanej na pojazdach sieci WiFi. Pojazdy zostały zaprojektowane i wyposażone z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. w automatyczną windę czy przestronną kabinę WC. Wyposażenie pojazdu stanowić będzie również system monitoringu, system komunikacji głosowej pasażerów z obsługą pojazdu w kabinie maszynisty (intercom), system zliczania pasażerów i system umożliwiający nadawanie komunikatów. Zakłada się, że przebieg każdego pojazdu w ciągu doby osiągnie ok. 500 km.

Pojazdy wyprodukowane zostały przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Całkowita wartość umowy zawartej z wykonawcą opiewa na 132,2 mln zł ( w tym dostawa taboru prawie 119 mln zł, usługi serwisowe 13,2 mln zł). 59 proc. kosztów pokrywają pieniądze z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zakupienie pociągów typu Impuls EN 63a wyprodukowanych przez firmę NEWAG S.A. możliwe było natomiast dzięki wspólnemu projektowi województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego współfinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przedsięwzięcie polegało na zakupie 19 trójczłonowych pociągów. Województwa: małopolskie, śląskie i świętokrzyskie nabyły po sześć takich pojazdów, a województwo podkarpackie jeden.

Impulsy to pojazdy niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoringu oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pojazdy osiągają prędkość maksymalną do 160 km/h i będą obsługiwać relacje łączące wszystkie cztery województwa. W przypadku Małopolski zakupiony tabor obsłuży relacje z Krakowa do Rzeszowa, do Katowic oraz Rybnika, oraz do Ostrowca Świętokrzyskiego.

Łączna koszt pojazdów to 87,8 mln zł, 70 proc. kosztów zostanie pokryte z unijnych pieniędzy.

Imiona dla nowych pociągów

We wrześniu br. Województwo Małopolskie wspólnie z Gazetą Krakowską ogłosiło konkurs, który wyłonił nazwy dla 16 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Konkurs cieszył się ogromną popularnością, podczas pierwszego etapu zgłoszono kilkaset propozycji nazw. Nawiązywały one do tradycji, kultury, historii, wybitnych ludzi i pięknych miejsc rozsianych po całej Małopolsce.

Z uwagi na bardzo dużą ilość zgłoszeń komisja konkursowa wybrała 20 propozycji nazw dla 6 pociągów międzyregionalne kursujących na terenie województwa i poza jego terenem oraz 30 propozycji nazw dla 10 pociągów kursujących na terenie Małopolski, które zostały poddane głosowaniu. To właśnie spośród nich internauci i czytelnicy „Gazety Krakowskiej” wybrali szesnaście, które otrzymają nowe pociągi.

Podczas drugiego etapu konkursu na wyłonione przez komisję konkursową nazwy oddano łącznie 77 375 głosów.

W kategorii pociągi międzyregionalne dla 6 pociągów kursujących na terenie województwa małopolskiego oraz poza jego terenem wybrano nazwy:

  • Galicja
  • Jagiełło
  • Krak
  • Podhalańczyk
  • Trzy Korony
  • Góral

W kategorii pociągi regionalne dla 10 pociągów kursujących na terenie województwa małopolskiego, wybrano nazwy:

  • Centuś
  • Królewski
  • Zalipianka
  • Szarotka
  • Solny
  • Juhas
  • Gazda
  • Poprad
  • Sabała
  • Hejnalista

Koleje Małopolskie

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. została powołana w celu świadczenia usług w zakresie transportu publicznego poprzez zapewnienie efektywnej organizacji i funkcjonowania pasażerskiego ruchu kolejowego na terenie województwa małopolskiego.
W początkowej fazie swojej działalności tj. od 14.12.2014 r., pociągi spółki Kolei Małopolskich obsługiwać będą trasę Wieliczka Rynek-Kopalnia – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia, jako pierwszą z planowanych do uruchomienia odcinków Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. SKA ma pełnić funkcję dowozową i umożliwiać wygodne przesiadki na komunikację miejską pasażerom także spoza miasta, dzięki wykorzystaniu punktu przesiadkowego typu Park&Ride w stacji Wieliczka Park, Wieliczka Rynek-Kopalnia.

Do obsługi linii Kraków – Wieliczka spółka wykorzystywać będzie nowoczesny tabor typu Acatus Plus. W sumie do obsługi połączeń pasażerskich w aglomeracji krakowskiej Samorząd Województwa Małopolskiego zakupił 10 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych o łącznej pojemności 2 500 miejsc.

Działania spółki Koleje Małopolskie ukierunkowane są na integrowanie komunikacji publicznej z innymi przewoźnikami poprzez wdrażanie ofert umożliwiających korzystanie z jednego biletu w rożnych środkach transportu zbiorowego, zarówno mieszkańcom Krakowa, Wieliczki jak i miejscowości położonych w obrębie Wieliczki, z wykorzystaniem węzłów przesiadkowych typu Park&Ride. 

W dalszej działalności przewozowej, po zakończeniu prac modernizacyjnych przez PKP PLK S.A., od dnia 01.09.2015 r. planowana jest również obsługa połączenia Wieliczka Rynek-Kopalnia - Kraków Balice - Wieliczka Rynek-Kopalnia.

**Weź udział w prawyborach samorządowych "Gazety Krakowskiej":

Wybierz radnych Krakowa! | Wybierz prezydentów, burmistrzów i wójtów.
Wybierz prezydentów i burmistrzów w najpopularniejszych miastach:
Kraków | Tarnów | Nowy Sącz | Chrzanów | Brzesko | Zakopane**

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska