Kraków. Od wtorku bez utrudnień na skrzyżowaniu...

Kraków. Od wtorku bez utrudnień na skrzyżowaniu Lipska-Saska, ale nowy tramwaj dopiero w 2015 r.

Zdjęcie autora materiału

Marcin Karkosza

Aktualizacja:

Obecnie na skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej trwają prace przy torach i jezdni. Utrudnienia mają się zakończyć we wtorek
1/20
przejdź do galerii

Obecnie na skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej trwają prace przy torach i jezdni. Utrudnienia mają się zakończyć we wtorek ©Anna Kaczmarz

Kończą się utrudnienia w ruchu na skrzyżowaniu Lipska-Saska, ale wciąż budowana jest linia tramwajowa. Nowe torowisko Lipska-Wielicka, z rekordową estakadą, będzie gotowe we wrześniu 2015 r.
WIDEO: Kraków. Wkrótce koniec prac na skrzyżowaniu ul. Lipskiej i Saskiej


Do wtorku wszystkie prace na jezdniach przy skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej mają być zakończone. Dzięki temu kierowcy przejadą w tym miejscu bez utrudnień. Cały czas trwają jednak prace przy budowie połączenia tramwajowego Lipska-Wielicka.
Urzędnicy twierdzą, że nowa linia tramwajowa powstaje zgodnie z planem. Znaczy to, że we wrześniu przyszłego roku w Krakowie uruchomiona zostanie najdłuższa estakada rowerowo-tramwajowa w Polsce.

Oprócz prac drogowych związanych z łączeniem nowego torowiska z przebiegającym ul. Lipską, do końca miesiąca mają zakończyć się prace przy inwestycji od strony ul. Wielickiej. Obecnie kończony jest tam kolejny fragment nowej ścieżki rowerowej oraz chodniki. Oznacza to, że prace budowlane prowadzone będą już tylko na środkowym odcinku inwestycji, pomiędzy ulicami Lipską i Wielicką.

WIDEO: Przebieg nowej estakady Lipska-Wielicka


- W listopadzie podwieszona ma zostać konstrukcja krótszej z dwóch estakad - mówi Krzysztof Migdał, koordynator projektów strategicznych w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Do końca roku ukończonych ma zostać 80 proc. konstrukcji obu estakad, których łączna długość to ok. 600 m. Przebiegną one m.in. nad torami kolejowymi w Płaszowie.

Tak wygląda inwestycja
  1. Jadące od strony Kurdwanowa i Bieżanowa tramwaje na nową linię wjadą z ul. Wielickiej, pomiędzy dotychczasowymi przystankami "Kabel" i "Dworcowa". Tam zlokalizowany będzie pierwszy przystanek na nowej trasie.
  2. Dalej tramwaje będą wjeżdżać na u zbrojony podjazd.
  3. Na wysokości ulicy Prokocimskiej rozpocznie się nowa estakada o długości 461 m, przebiegająca nad torami kolejowymi. Na niej znajdzie się torowisko tramwajowe i ścieżka rowerowa. W najwyższym punkcie estakada będzie miała wysokość 14m.
  4. Na wysokości stacji kolejowej Płaszów na estakadzie zlokalizowane będą przystanki. Z nich pasażerowie przy pomocy wind lub schodów dostaną się niżej, by przesiąść się na pociąg.
  5. Od wysokości ul. Gromadzkiej tramwaj znów pojedzie po nasypie. W tej okolicy zlokalizowana zostanie także pochylnia, którą rowerzyści zjadą w dół do poziomu jezdni.
  6. Dalej rozpocznie się kolejna estakada. Podwieszany obiekt będzie miał 150 m długości. Pod nim będzie niewielkie rondo oraz jezdnie.
  7. Na ostatnim fragmencie tramwaj zjedzie do poziomu jezdni, gdzie przy skrzyżowaniu ulic Lipskiej i Saskiej zlokalizowany zostanie ostatni przystanek na trasie.




- W przyszłym roku roboty będą prowadzone przy wykańczaniu torowisk na estakadach oraz ścieżek rowerowych czy przystanków - tłumaczy Krzysztof Migdał.

Pomimo dobrego tempa prac, jak informują urzędnicy "ze względów technologicznych", nie można liczyć, że krakowianie skorzystają z nowego połączenia przed ukończeniem całej inwestycji.

Od ul. Wielickiej do Lipskiej tramwaje pojadą we wrześniu przyszłego roku. Wtedy na nowe torowisko zostaną skierowane dwie lub trzy linie tramwajowe. Jedną z nich będzie linia nr 50, której przejazd z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki dzięki estakadom ma skrócić się o ok. 5 minut.

Budowa połączenia tramwajowego Lipska-Wielicka kosztuje ok. 150 mln zł.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze (51)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
KST

jag (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

To w zasadzie pierwsza inwestycja w transport zbiorowy, która odpowiada przyjętemu programowi "zrównoważonego rozwoju". Pierwszy naziemny odcinek prawdziwego KST. Szkoda, że w planach brak jest...rozwiń całość

To w zasadzie pierwsza inwestycja w transport zbiorowy, która odpowiada przyjętemu programowi "zrównoważonego rozwoju". Pierwszy naziemny odcinek prawdziwego KST. Szkoda, że w planach brak jest kolejnych...zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Estakada dla tramwajów

px (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 1

To, że na estakadzie nie będzie ruchu samochodowego to nic nowego. Wiadomo to od wielu lat. -> WPI

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
wszędzie malkontenci

nela (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 6 / 1

zastanawiam się, czy dożyję kiedyś momentu, kiedy Krakowianie nie będą bombardować każdej inwestycji i z zadowoleniem stwierdzą, że jest dobrze, albo że coś zostało dobrze wykonane... i obawiam...rozwiń całość

zastanawiam się, czy dożyję kiedyś momentu, kiedy Krakowianie nie będą bombardować każdej inwestycji i z zadowoleniem stwierdzą, że jest dobrze, albo że coś zostało dobrze wykonane... i obawiam się, że nie będzie mi to dane. I to nie dlatego, że nic pozytywnego się nie będzie działo, tylko dlatego, że narzekactwo leży w naturze Krakuskówzwiń


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
nieprawda i protestuję! ;)

px (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4 / 3

Dość często czytam pozytywne wypowiedzi w różnych sprawach, więc wnioskuję, że jeśli narzekamy to wtedy, gdy jest na co.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Wszędzie drogi, nawet wzdłuż metra.

całoroczny rowerzysta (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 8 / 6

Kierowcy narzekający na brak drogi wzdłuż linii tramwajowej niedługo będą narzekać na brak tuneli drogowych wzdłuż metra. Biedacy :-).


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Właśnie tacy ludzie jak Ty niszczą wizerunek rowerzystów

Do "całoroczny rowerzysta" (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1 / 2

jw

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Otwata na 28 listopada tj przed Świętem Wszystkich Świętych??

Jermiet (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2

Tak mówi przedstawiciel ZIKiT-u posłuchajcie

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Idioci do kwadratu

pirelli (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 11 / 24

Co za debil wpadł na pomysł aby tam nie było ruchu samochodowego, a jeszcze większy debil się na to musiał zgodzić.
Kretyni do potęgi.

I tak się marnuje publiczne pieniądze


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
plan zagospodarowania

. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

https://www.bip.krakow.pl/?dok_id=15444 droga dla samochód będzie łączona z ową trasą, tylko ciekawe czy dożyję momentu aż ta droga powstanie.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Kiedy pociąg

Krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

Czekam kiedy pod KSW podciągną linię kolejową :) - niemożliwe ?


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
k.

k. (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

a metro może być ?:P

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
tyt

kr (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 2

Te 5 minut to 30% krócej od Kabla do Ronda Grzegórzeckiego, nie wiem czy to tak mało.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
33223

4334 (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 16 / 2

Ja się cieszę, moim zdaniem to istotna inwestycja.
zeby dojechac z płaszowa starego na prokocim/biezanow trzeba bylo niezle sie bujać. Teraz bezposredni tramwaj.
Może pare osob przesiądzie sie...rozwiń całość

Ja się cieszę, moim zdaniem to istotna inwestycja.
zeby dojechac z płaszowa starego na prokocim/biezanow trzeba bylo niezle sie bujać. Teraz bezposredni tramwaj.
Może pare osob przesiądzie sie na tram jak nie bedzie musiala sie tak meczyc np z taka trasa.zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
do baranich lbow

heniek (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 14

hej przyglupy ! Te 5 minut to oszczednosc nie dla Was tylko MPK. 5 minut krotszej jazdy dla kazdego skladu w skali roku to miliony zlotych na energie elektryczna. Myslec cwoki !


Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Heniek jak dla mpk to tez dla nas

M (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 1

Kiedy wkoncu heniek zaczniesz myslec jezeli zaoszczeda na tym to beda mogli zainwestowac w cos innego co bedzie pozyteczne dla pasazerow oj heniek tylko na swoj tylek patrzysz

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Najczęściej czytane

Polecamy

Wideo