Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koryto Widawy do przebudowy. Remont rzeki zakorkuje miasto?

Bartosz Józefiak
Zniknie stary most Widawski. Pojawi się tu nowa przeprawa
Zniknie stary most Widawski. Pojawi się tu nowa przeprawa Tomasz Hołod
Wybrano firmy, które przebudują koryto Widawy w rejonie Wrocławia. To część remontu Wrocławskiego Węzła Wodnego. Prace mogą więc się zacząć. Będą też remonty mostów, a to oznacza duże korki na ulicach.

Remont ten ma uchronić stolicę Dolnego Śląska przed falą powodziową, porównywalną do tej z 1997 roku. Remont koryta Widawy to ostatnie zadanie przy modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. Roboty obejmą odnowienie 60 km wałów na Widawie, budowę 40 km nowych wałów i kanału ulgi Odra-Widawa oraz całkowitą przebudowę czterech mostów drogowych i jednego kolejowego.

Pierwszy etap robót (od kanału odpływowego łączącego Odrę z Widawą do mostu kolejowego przy ul. Krzywoustego) za 225 mln zł wykona firma Skanska. Roboty obejmują budowę lub remont 16 km wałów, budowę jazu klapowego, przebudowę dwóch mostów drogowych (Swojczycki, Krzywoustego) i kolejowego (Swojczycki).

Drugi etap robót (od mostu kolejowego przy Krzywoustego do ujścia Widawy) kosztować będzie 159 mln zł. Roboty zlecono firmie Mota Engil. Tu do wykonania jest m.in. przebudowa lub postawienie 29 km wałów, przebudowa trzech obiektów mostowych (mostów drogowych Widawskiego i Pęgowskiego oraz estakady przy moście Psarskim). We wtorek zostanie podpisana umowa z obiema firmami. Wtedy oficjalnie rozpoczną się roboty.

Dodajmy, że pierwotnie prace miały zacząć się na początku 2014 roku. Przedłużył się jednak wybór wykonawców. Obie firmy na zakończenie swoich zadań mają dwa lata. Przebudowa koryta Widawy zakończy się więc na przełomie 2016 i 2017 roku. Jeszcze w tym roku wykonawcy zaczną prace przygotowawcze, takie jak organizacja placu budowy. Faktyczne roboty ruszą jednak dopiero wiosną 2015 r.

Dla mieszkańców najbardziej uciążliwe będą przebudowy czterech przepraw drogowych na trasach wyjazdowych z Wrocławia. Są to mosty: Pęgowski, Widawski, mosty Krzywoustego i Strachociński. Światło mostów musi zostać poszerzone, a podpory wzmocnione. Przeprawy zostaną rozebrane, a na ich miejsce powstaną nowe mosty. Najpierw jednak powstaną tymczasowe przeprawy, na które przeniesiony zostanie ruch samochodów.

Wyjątkiem są mosty Krzywoustego. Urzędnicy chcą rozebrać jeden i w tym czasie cały ruch przerzucić na drugą przeprawę. Kierowcy stracą więc jedną jezdnię w każdą stronę. Życie zmotoryzowanym ma ułatwić fakt, że w godzinach porannych uprzywilejowany będzie ruch w kierunku centrum, a w popołudniowych natomiast w drugą stronę.

Kończy się przebudowa koryta Odry we Wrocławiu
Roboty podzielone są na 4 kontrakty i dotyczą m.in. poszerzania i umacniania koryta rzeki czy przebudowy bulwarów na Starym Mieście. Ostatnie prace mają zakończyć się w połowie 2015 roku. Te roboty również są opóźnione, ale eksperci zapewniają, że nowe terminy nie są zagrożone.

Nie ma szczęścia także zbiornik Racibórz na Odrze. To potężna inwestycja w woj. śląskim, która jest bardzo ważna dla ochrony przeciwpowodziowej Wrocławia. Kilka tygodni temu wykonawca - firma Dragados - chciał zawiesić część robót. Na razie problem został rozwiązany i firma nie przerwała prac.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetawroclawska.pl Gazeta Wrocławska