Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak Małopolska wywalczyła sobie miliardy

Piotr Rąpalski
Marszałek Marek Sowa
Marszałek Marek Sowa Andrzej Banaś
W miniony czwartek władze województwa wynegocjowały od rządu około 34 mld zł na inwestycje w naszym regionie w latach 2014-2020.

Miliardy popłyną do Małopolski

Ile trwały negocjacje nad Kontraktem Terytorialnym dla naszego województwa?
Trzy godziny i 40 minut. Najdłuższe spośród wszystkich województw. Zaczęło się jeszcze przed wejściem na salę. Była spora rozbieżność między naszymi oczekiwaniami a stanowiskiem Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Oczywiście zabieganie o realizację tych inwestycji to proces, który trwał około roku, ale dopiero na ostatnim spotkaniu udało się prawie wszystko ustalić. Niektóre obszary, jak np. infrastruktura kultury, naukowo-badawcza, lotnicza, będą dopracowywane później. Liczę, że kontrakt podpiszemy oficjalnie za ok. 3 tygodnie.

Była szansa odciągnąć wicepremier Bieńkowską na bok i coś przeforsować w cztery oczy?
Nie było przerw. Jak coś się udawało, chcieliśmy iść za ciosem i negocjowaliśmy dalej. Poza tym pani premier nie uczestniczyła w spotkaniu. Prowadziła minister Iwona Wendel. To, że jest z Krakowa, na pewno nam nie przeszkadzało.

Od czego zaczęliście?
Zaczęliśmy spokojnie. Od tego, co raczej było pewne, czyli budowy drogi S7 na odcinku Lubień - Rabka i z Krakowa do granicy województwa świętokrzyskiego. Wartość inwestycji to ok. 6,3 mld zł. Ustalono też 3,8 mld zł na drogę Pyrzowice - Bielsko-Biała.

Dalej było trudniej?

Tak. Później przeszliśmy do drogi Brzesko - Nowy Sącz. Za 500 mln zł będzie budowany 16-kilometrowy odcinek z Sącza do Łososiny Dolnej. Kluczowym momentem było przekonanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad do naszej koncepcji, pokazanie, że mamy przygotowaną już część dokumentacji. Inwestycja była problemem, bo nie znajdowała się wcześniej w żadnych dokumentach rządowych. Mieliśmy o czym dyskutować. Później rozmowy dotyczyły obwodnic Zatora (46 mln zł), Zabierzowa (400 mln), Dąbrowy Tarnowskiej (220 mln) i Nowego Sącza (30 mln). Tu już szło łatwiej, bo argumentem było to, że budujemy sami obwodnicę Skawiny. Następnie pojawił się temat północnej obwodnicy Krakowa. Dalej inwestycje kolejowe i najważniejsza z nich zupełnie nowa linia Podłęże - Szczyrzyc - Mszana Dolna i modernizacja linii Chabówka - Nowy Sącz. Szacowany koszt to ok. 6 mld zł

Droga do Sącza jest na liście do sfinansowania, a obwodnica Krakowa w rezerwie. Poświęciliście ją?
To nie tak. Do niedawna mówiono, że nie ma żadnych szans na obwodnicę. Ale znaleźliśmy rozwiązanie. Zbudują ją samorządy gmin, przez które przebiegnie. Z pomocą funduszy z unii województwo i rząd też się dołożą. Koszt to 1,8 mld zł. Nikt nie kwestionuje zasadności jej budowy.

Nowy Sącz - Łososina Dolna: 16 kilometrów. Walczyliście o każdy?
Nie. Zdecydowały przesłanki merytoryczne. Budowa tego odcinka rozładuje ruch na trzech wąskich gardłach. Wjeździe do Nowego Sącza, na moście w Kurowie, pozwoli też obejść górę Just. Natężenie ruchu na tym odcinku jest bardzo duże. To ok. 14,5 tys. samochodów na dobę.

Byliście panami dyskusji, czy trzeba było sporo wyprosić?
Wiedzę o projektach mieliśmy taką samą jak ministerstwo, a nawet większą, bo przecież sprawy dotyczyły Małopolski. Rozmawialiśmy jak równi partnerzy. Mimo że nie mieliśmy przewagi. Byłem ja, marszałek Ciepiela i jeden dyrektor departamentu z urzędu. A po drugiej stronie kilkanaście osób.

Rezygnacja Krakowa z zimowych igrzysk miała jakiś wpływ?
Nie mam wątpliwości, że przez to nie mamy na liście podstawowej drogi Rdzawka - Nowy Targ, ale może wtedy coś innego by wypadło. Temat igrzysk nie przewijał się w trakcie negocjacji i nie ma co do niego wracać. Ważne, że dwa miesiące temu taki sukces był jeszcze mało realny. Teraz to fakt.

Inne inwestycje

LISTA PODSTAWOWA. Zadania, przeznaczone do sfinansowania

- Modernizacja linii kolejowej Kraków Towarowy - Rudzice, w tym budowa drugiej pary torów do Krakowa-Płaszowa - 1,7 mld zł
- Modernizacja linii kolejowej Trzebinia - Oświęcim - Czechowice-Dziedzice - 438 mln zł
- Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków i budowa łącznicy Kraków-Zabłocie - Kraków-Krzemionki - 2 mld zł
- Nowy Szpital Uniwersytecki Kraków-Prokocim - 1,2 mld zł

LISTA REZERWOWA. Zadania, które zostaną zrealizowane z ewentualnych oszczędności i w wyniku konkursów, rywalizacji między województwami.

- Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej - 3,7 mld zł
- Budowa drogi Rdzawka - Nowy Targ - 1,5 mld zł
- Budowa obwodnic: Limanowej (500 mln zł), Gorlic (150 mln zł), Skawiny (170 mln zł - kontynuacja)
- Budowa nowego połączenia drogowego Nowego Sącza i Starego Sącza - 161 mln zł
- Modernizacja linii kolejowej Kraków-Płaszów - Skawina - Oświęcim - 250 mln zł

Co wiesz o Krakowie? WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE!"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska