Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Golf kontra Kia. Daleko od serii

(per)
Samochód, który ma brać udział w rajdzie bądź wyścigu, wymaga odpowiedniego przygotowania. Zajmują się tym specjalne grupy fachowców. Nie jest rzadkością, że taki wóz z modelem, który możemy zobaczyć w salonie sprzedaży, łączy jedynie... nazwa.

Chociaż, jak jest to w przypadku golfa ścigającego się w VW Castrol Cup czy picanto rywalizujących w Kia Lotos Race, różnice są duże, w wyścigówce daje się rozpoznać cywilne wersje tych aut.
Za bazę do konstrukcji pucharowego golfa posłużył golf GTI VI. Także w przypadku małej „koreanki” punktem wyjścia był seryjny model picanto.
Wyścigowy golf jest wyposażony w 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 260 KM. Jest w nim jednak system Push-to-Pass, którego aktywacja na krótki czas zwiększa moc o dodatkowe 50 KM. W porównaniu z egzemplarzem seryjnym zmieniono zawieszenie: zainstalowano wyścigowe amortyzatory z dwudrożną regulacją parametrów ugięcia i odbicia, sportowe sprężyny, zamiast tulei metalowo-gumowych wmontowano specjalne łożyska, zwiększając sztywność układu i zapobiegając przemieszczeniom, które są niezbędne przy komfortowej jeździe ulicznej, a niepożądane w przypadku jazdy sportowej. Dzięki zmienionym zwrotnicom i wahaczom samochód jest niższy i szerszy. Seryjny układ wydechowy zastąpiono specjalnie zaprojektowanym sportowym. W związku ze zwiększeniem ilości wydzielanego ciepła silnika i skrzyni biegów (wymiennik ciepła skrzyni DSG jest chłodzony cieczą) przebudowano układ chłodzenia, doposażając go w dwie dodatkowe chłodnice cieczy. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem typu DSG wyposażona została w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu (tzw. szperę) oraz otrzymała nowe oprogramowanie, pozwalające na skrócenie, i tak rekordowego, czasu zmiany biegów. W kii zmian jest nieco mniej, gdyż wersje wyścigowe napędzane są seryjnym silnikiem benzynowym 1,2 l (85 KM). Zmodyfikowano jego sterownik oraz układy dolotowe i wydechowy. Dopuszczalne regulaminem zmiany techniczne pozwalają zwiększyć moc maksymalną najwyżej o kilka KM. Do zbiornika tankowane jest tylko paliwo 98-oktanowe. Średnie spalanie podczas wyścigu sięga 25 l/100 km. Wyczynowa kia picanto ma 5-biegową skrzynię manualną i rozpędza się do 190 km/h.
Z kabin volkswagena i kii usunięto wszystkie zbędne elementy (tapicerka, fotele). W ten sposób obniżono wagę aut. Kierowcy mają specjalny wyścigowy (lekki i twardy) fotel z 6-punktowymi pasami bezpieczeństwa. Są tam również klatka bezpieczeństwa oraz centralnie uruchamiany układ gaśniczy. Na koła (alufelgi), w zależności od pogody, zakładane są wyczynowe opony bez bieżnika (nawierzchnia sucha) lub z bieżnikiem (deszcz).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany