Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lewoskręty, czyli sposób na korki na zakopiance

Tomasz Mateusiak
infografika Grażyna Gajewska
W tym roku może dojść do remontu zakopianki na odcinku z Nowego Targu do Zakopanego. Zgodnie z obietnicą wicepremier i minister infrastruktury Elżbiety Bieńkowskiej, na 25-kilometrowej szosie wymieniona zostanie nawierzchnia i przebudowana większość skrzyżowań.

Ekspresowa zakopianka od Lubnia do Rabki, nowy most w Białym Dunajcu oraz węzeł z tunelami i rondem w Poroninie. Budowę tego wszystkiego obiecała góralom wicepremier Bieńkowska, która w ubiegłym tygodniu wizytowała Podhale.

- Liczę, że nie będą to obietnice bez pokrycia i prace przy każdej inwestycji szybko się zaczną, mimo że będą kosztować grube miliardy - mówi Andrzej Gąsienica Makowski, starosta tatrzański. - Muszę jednak przyznać, że mnie osobiście najbardziej cieszy jeszcze inne zapewnienie.

Okazuje się, że w zeszły poniedziałek wicepremier na spotkaniu z góralskimi samorządowcami dała zielone światło także dla remontu zakopianki między Nowym Targiem a Zakopanem. Nie będzie jednak "fajerwerków" typu wiadukty czy tunele, a zwykła wymiana fatalnej dziś nawierzchni.

- Nie ma się co oszukiwać. O ile z Krakowa do Nowego Targu jest równy asfalt, to dalej do Poronina (od tej wsi do Zakopanego nawierzchnię wymieniono w zeszłym roku - przyp. red.) nawierzchnia jest fatalna - mówi Gąsienica Makowski. - Pełno w niej kolein i dziur, jeździ się jak nie przymierzając w krajach Trzeciego Świata. Dlatego premier powiedziała nam, że kasa na nowy asfalt znajdzie się być może już w tym roku.

To jednak nie wszystko. Towarzyszący wicepremier przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (zarządzającej zakopianką) zaproponowali, aby przy każdym ze skrzyżowań na tym odcinku dobudować dodatkowe pasy dla pojazdów skręcających w prawo i lewo. To upłynniłoby ruch, ponieważ nie tamowałyby go samochody zjeżdżające z krajówki.
Pozostaje pytanie, ile takich lewo- i prawoskrętów powinno powstać. Zdaniem zawodowych kierowców, których spytaliśmy, aż osiem (patrz mapa). Ostateczną decyzję co do lokalizacji podejmie GDDKiA w oparciu o propozycje wójtów gmin przy zakopiance. Ci, zgodnie z tym, co ustalili na spotkaniu z Bieńkowską, mają wskazać miejsca do końca tego tygodnia. -

Dotychczas otrzymaliśmy propozycję lokalizacji trzech lewo- i prawoskrętów od wójta Szaflar Stanisława Ślimaka - mówi Iwona Mikrut-Purchla, rzeczniczka prasowa krakowskiego oddziału GDDKiA. - Czekamy na kolejne pisma. - Swoją propozycję lewoskrętów miałem gotową już na spotkaniu z panią premier - zaznacza wójt Ślimak. - Wręczyłem jej osobiście, bo GDDKiA nie ufam. Dla mnie to partacze. Przebudowa wskazanych skrzyżowań znacznie ułatwi ludziom życie. W Szaflarach chodzi o rejon skrętu na Zaskale - miejsce, gdzie z zakopianki skręca się do centrum wsi oraz skrzyżowanie z drogą w kierunku Skrzypnego. Ich przebudowa nie będzie kosztowna, ponieważ nie trzeba wykupywać prywatnych gruntów.

Za pomysłem przebudowy skrzyżowań całym sercem są podhalańscy kierowcy. - Samochody skręcające z zakopianki w boczne drogi poważnie tamują ruch - przyznaje Mateusz Zyter, kierowca z Zakopanego. - Jak wielki to problem, pokazują chociażby ostatnie dni. W piątek z Zakopanego do Nowego Targu jechało się 80 minut, a trzy razy dłuższy odcinek do Krakowa pokonywano w godzinę!

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CO TY WIESZ O WIŚLE I CRACOVII?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska