Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim: obwodnica wysokiego ryzyka. Ul. Zatorska jest najbardziej niebezpieczną

Bogusław Kwiecień
Na skrzyżowaniach ul. Zatorskiej z ulicami Batorego i Sadową oraz Jezioro i Porębską doszło od 1 stycznia 2012 roku do 15 wypadków, w których ranne zostały 23 osoby. Są to najbardziej niebezpieczne miejsca w gminie i mieście Oświęcim
Na skrzyżowaniach ul. Zatorskiej z ulicami Batorego i Sadową oraz Jezioro i Porębską doszło od 1 stycznia 2012 roku do 15 wypadków, w których ranne zostały 23 osoby. Są to najbardziej niebezpieczne miejsca w gminie i mieście Oświęcim infografika Bogdan Nowak
47 zdarzeń, w tym 15 wypadków, w których ranne zostały 23 osoby - to krótki policyjny bilans za ostatnie dwa i pół roku na dwóch skrzyżowaniach na ul. Zatorskiej, która stanowi obwodnicę centrum Oświęcimia. W ubiegłym tygodniu doszło tutaj do dwóch kolejnych wypadków, w których obrażenia odniosło w sumie sześć osób, w tym troje dzieci. Ul. Zatorska to ok. 4-kilometrowy fragment drogi krajowej 44.

- Co musi się jeszcze wydarzyć, ile ludzi musi zginąć, żeby na tej drodze coś się wreszcie zmieniło? - pyta Mariusz Wysogląd z Oświęcimia.

Przypomina dwa śmiertelne wypadki na skrzyżowaniu ulic Zatorskiej, Porębskiej i Jezioro w latach 2009 i 2010, których nie obejmuje policyjny bilans.

- Ile razy samochody wylatywały tutaj z drogi i wpadały w ogrodzenie zakładu gazowniczego nikt już chyba nie liczy- dodaje oświęcimianin. Według policyjnych statystyk od 1 stycznia 2012 roku do 4 lipca 2014 roku na skrzyżowaniu z ul. Poręską (tam jest gazownia) doszło do 22 zdarzeń drogowych, w tym ośmiu wypadków i 14 kolizji. Rannych zostało 16 osób. Równie niebezpieczne jest drugie skrzyżowanie Zatorskiej z ulicami Batorego i Sadowej. Tutaj policjanci z oświęcimskiej komendy w ciągu dwóch i pół roku odnotowali 25 zdarzeń, w tym siedem wypadków i 18 kolizji. Obrażeń doznało siedem osób.
Bernardyna Bryzek, radna gminy Oświęcim przypomina, że mieszkańcy Poręby Wielkiej i Zaborza, którzy najczęściej korzystają ze skrzyżowania Zatorskiej z Porębską i Jezioro od kilku lat domagają się jego przebudowy.
- Na początku przedstawiciele krakowskiego oddziału GDDKiA śmiali nam się w oczy, pytając o co nam chodzi. Przekonywali, że ruch jest tutaj zbyt mały, aby budować rondo czy sygnalizację - mówi Bernardyna Bryzek.
W końcu jednak po kolejnych wnioskach gminy w drugiej połowie ub. roku GDDKiA wykonała w końcu pomiary natężenia ruchu i zmieniła zdanie. Z danych z 2010 roku wynika średnio na dobę Zatorską przejeżdża prawie 10300 pojazdów.

Jak będą pieniądze

Skrzyżowanie zostało zgłoszone do "Programu Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych na lata 2012 - 2015". Znajduje się w nim na 84 miejscu. Nie zapowiada to szybkiej inwestycji, chociaż jest już wstępna koncepcja.
- Podczas spotkania z pracownikami GDDKiA usłyszeliśmy, że budowa ronda w tym miejscu nie wchodzi w grę, natomiast możliwe jest zainstalowanie tzw. inteligentnej sygnalizacji świetlnej, czyli działającej w zależności od natężenia ruchu - dodaje radna.

Z informacji, jakie nam przekazał zarządca drogi nie ma takiej możliwości. - Wykonane pomiary ruchu oraz analiza wypadków nie potwierdziły zasadności budowy w tym miejscu sygnalizacji świetlnej - twierdzi Małgorzata Dańda z krakowskiego oddziału GDDKiA.

W przygotowanym projekcie przewidziana jest jedynie korekta układu skrzyżowania, aby poprawić widoczność przy dojeździe ze wszystkich kierunków, budowa dodatkowych pasów ruchu, czyli lewoskrętów i chodników. Realizacja będzie zależała od środków przyznanych z budżetu centralnego. A tam kasa pusta.

Ostatnio gmina na swój koszt ustawiła przy dojeździe do skrzyżowania latarnie. Dzięki temu poprawiła się widoczność w nocy, dalej jest niebezpiecznie.

W tym roku GDDKiA planowała remont oświęcimskiego odcinka "44", ale z powodu braku pieniędzy, wiadomo już, że nie dojdzie do skutku.

Nie będą czekać na GDDKiA
Ma zostać przeprowadzony w 2015 r., ale nie przewiduje także budowy ronda na skrzyżowaniu z Batorego i Sadową, o co z kolei zabiegało miasto. W ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy natężenie ruchu jeszcze się zwiększyło po uruchomieniu dużego supermarketu budowlanego, a w planach jest jeszcze budowa stacji paliw.

W tym przypadku miasto, nie czekając na GDDKiA przygotowało już projekt budowy w tym miejscu ronda. Wszystko wskazuje, że także samo zajmie się przebudową tego skrzyżowania. Jak nam udało się dowiedzieć w magistracie inwestycja ma rozpocząć się w tym roku.

WEŹ UDZIAŁ W QUIZIE "CO TY WIESZ O ZASADACH GRY W PIŁKĘ NOŻNĄ?"

"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska