Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja miejska w Polsce: Kraków na 13. miejscu. Słusznie?

Marcin Karkosza
archiwum Polskapresse
Dwutygodnik samorządowy "Wspólnota" zbadał, jak jeździ się komunikacją miejską w 19 największych miastach Polski. Ranking miał pokazać, które miasta najlepiej radzą sobie z polityką transportową. Kraków zajął dopiero 13. miejsce, daleko za Kielcami czy Rzeszowem. Po sprawdzeniu okazuje się jednak, że "Wspólnota" podaje dane nie mające odzwierciedlenia w rzeczywistości.

Mylące informacje
Dalekie miejsce krakowskiej komunikacji wynika przede wszystkim z informacji o stosunkowo małej liczbie biletów, jakie kupić można za miesięczne wynagrodzenie oraz średniego wieku pojazdów (oceniono go na 25 lat).

W Warszawie, która ma wyższe niż Kraków ceny biletów, za średnią pensję możemy kupić ich więcej. - Takie dane nie mówią jednak niczego na temat jakości komunikacji miejskiej - uważa Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie. Dodaje, że krakowski tabor wcale nie jest tak wiekowy, jak wskazano w rankingu.

- Nasze autobusy mają średnio siedem lat. Starsze są tramwaje, ich średni wiek to 25 lat, ale te pojazdy z założenia eksploatuje się znacznie dłużej, więc nie można powiedzieć, że są stare - tłumaczy Gancarczyk.

Tak czy owak - średnia wieku autobusów i tramwajów nie może wynosić 25 lat.
Autobusy i tramwaje w stolicy regionu nowoczesne. Niską podłogę ma prawie każdy z 500 autobusów i blisko połowa z 260 tramwajów.

W innych miastach

A jak jest w innych miastach Małopolski?

W Tarnowie średni wiek autobusów to 10,5 roku, a niską podłogę mają 44 ze 100 pojazdów.
W Nowym Sączu najczęściej pojedziemy autobusem 16-letnim, choć blisko jedna trzecia pojazdów została kupiona w ciągu ostatnich trzech lat. Tu niską podłogę ma 41 z 69 autobusów.

Największe miasta Małopolski mogą też poszczycić się dużą różnorodnością biletów, ich dostępnością oraz dobrą informacją.
We wszystkich tych kategoriach najlepiej wypada Kraków, na drugim miejscu plasuje się Nowy Sącz, a najwięcej do poprawienia ma Tarnów.

Będą zakupy
W najbliższych latach MPK Kraków poprawi swoją bazę sprzętową.
Do połowy kwietnia mają trafić do zajezdni wszystkie z zakupionych niedawno 28 superekologicznych autobusów, a w połowie 2015 roku najstarsze tramwaje zastąpi 36 nowoczesnych składów o długości 43 metrów.
Kraków przymierza się także do zakupu 10 autobusów elektrycznych, którymi pojedziemy już za kilka tygodni w ramach testów.

Porównanie komunikacji miejskiej w największych miastach Małopolski


Cena biletu jednorazowego (normalny/ulgowy):

- Kraków - 3,8 zł/1,9 zł
- Tarnów - 3 zł/2 zł
- Nowy Sącz - 2,5 zł/1,5 zł

Strefy biletowe:

- Kraków - dwie strefy (miejska i podmiejska). Przejazd z centrum na koniec strefy podmiejskiej kosztuje 4 zł.
- Tarnów - dwie strefy (miejska i podmiejska). Przejazd z centrum na koniec strefy podmiejskiej kosztuje 3,4 zł.
- Nowy Sącz - strefa miejska oraz dwie strefy podmiejskie. Przejazd z centrum na koniec strefy podmiejskiej kosztuje 3,1 zł.

Bilety czasowe i specjalne:
- Kraków - 20-minutowe, 40-minutowe, 60-minutowe, 90-minutowe, 24-godzinny, 48-godzinny, 72-godzinny, 7-dniowy, weekendowy rodzinny
- Tarnów - 15-minutowe, 30-minutowe, 60-minutowe, 5-przejazdowe, rodzinne
- Nowy Sącz - 24-godzinny, rodzinny, 15-minutowy

Komunikacja nocna:
- Kraków - 12 linii nocnych autobusowych i 3 nocne linie tramwajowe. Kursują przez cały tydzień (część linii kursuje tylko w weekendy). Obowiązują bilety w normalnej cenie.
- Tarnów - uruchamiana w okresie wakacyjnym. Miasto obsługiwane jest przez 1 linię, która ma tak wytyczoną trasę, że obejmuje objazdem wszystkie dzielnice. Kursuje od piątku do niedzieli. Obowiązują bilety w normalnej cenie.
- Nowy Sącz - dwie linie nocne kursujące we wszystkie dni tygodnia. Obowiązują bilety w normalnej cenie.

Dostępność biletów:
- Kraków - w kioskach, automatach w pojazdach, automatach na przystankach, przez telefon komórkowy, przez internet.
- Tarnów - w punktach obsługi klienta, kioskach, sklepach, u kierowcy (tylko bilety 60-minutowe), przez telefon komórkowy, w internecie.
- Nowy Sącz - w kioskach, autobusach, sklepach spożywczych, punktach obsługi klienta.

Rozkłady jazdy:

- Kraków - tradycyjne rozkłady na przystankach, tablice elektroniczne na przystankach, w internecie, informacja telefoniczna, telefon komórkowy.
- Tarnów - tradycyjne rozkłady na przystankach, telefon komórkowy, internet, informacja telefoniczna.
- Nowy Sącz - tradycyjne rozkłady na przystankach, tablice elektroniczne na przystankach, w internecie, informacja telefoniczna, telefon komórkowy.

Liczba pojazdów:
- Kraków - 500 autobusów i ok. 260 tramwajów
- Tarnów - 100 autobusów (miasto obsługują 73 pojazdy w dni robocze, 37 w soboty, 34 w niedziele).
- Nowy Sącz - 69 autobusów (miasto obsługuje na co dzień 56).

Pojazdy niskopodłogowe:

- Kraków - 500 autobusów ponad 100 tramwajów
- Tarnów - 44
- Nowy Sącz - 41

Wiek pojazdów :
- Kraków - autobusy 7 lat, najstarsze tramwaje mają 25 lat.
- Tarnów - 10,5 roku
- Nowy Sącz - najstarszy autobus ma 25 lat, najwięcej autobusów (15) ma 16 lat, przewoźnik ma też po 10 autobusów piętnastoletnich, trzyletnich oraz rocznych.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska