Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Paryż walczy ze smogiem: limity dla aut i transport gratis. Co na to Kraków?

Magdalena Stokłosa
Członkowie inicjatywy Krakowski Alarm Smogowy
Członkowie inicjatywy Krakowski Alarm Smogowy Andrzej Banaś
W poniedziałek na ulice Paryża wyjechać mogły tylko samochody z numerem rejestracyjnym zakończonym cyfrą nieparzystą. Już od piątku mieszkańcy mogli korzystać z darmowej komunikacji publicznej. Co na to Kraków?

Kraków "pochował" czyste powietrze. Żałobny marsz antysmogowy [ZDJĘCIA, WIDEO]
- Jestem świadomy, że ograniczenie utrudnia życie dojeżdżającym do pracy w Paryżu - mówi Jean-Marc Ayrault, premier Francji. - To jednak konieczne.

Limity dotyczące numerów rejestracyjnych nie dotyczyły aut, w których podróżowały co najmniej trzy osoby. Do Paryża zakaz wjazdu miały ponadto duże ciężarówki, wprowadzono też ograniczenia prędkości. Do miasta wjechać mogły większe samochody przewożące mrożoną żywność.

Stan powietrza w stolicy Francji jest zły od środy ub. tygodnia. Wtedy to poziom szkodliwego dla zdrowia pyłu zawieszonego PM10 wyniósł powyżej 100 mikrogramów na metr sześcienny (norma to 50, a stan alarmowy we Francji wynosi 80). W czwartek poziom PM10 wynosił ponad 125, zaś w piątek w okolicach centrum francuskiej stolicy stężenie dochodziło do 150. Rząd podjął więc zdecydowane kroki. Tymczasem w Krakowie są miesiące, kiedy takie wartości osiągane są niemal codziennie.

U nas zakazu nie będzie
- Kraków wcale nie jest lepszy od Paryża - mówi Ryszard Listwan, zastępca wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska. - 40 proc. emisji to zanieczyszczenia komunikacyjne i limitowanie ruchu samochodów jest dobrym rozwiązaniem - dodaje. Czy Kraków mógłby pójść za przykładem z Francji?

- Wprowadzenie takiego zakazu w polskich miastach jest niemożliwe. Ustawa o drogach publicznych nie pozwala na wprowadzenie tego typu rozwiązań - wyjaśnia Monika Chylaszek, rzeczniczka prezydenta Krakowa.

Pomysłu nie popierają też kierowcy. - Co mieliby zrobić ci, którzy korzystają z samochodów w celach służbowych? - pyta Dariusz Łudzik z Krakowa. - Może kupić drugie auto o innych numerach, aby móc wybierać w zależności od dnia - śmieje się.

Tylko w styczniu w Krakowie na stacji przy al. Krasińskiego norma PM10 (50 mikrogramów na metr sześc. )przekroczona została 26 razy. 3 stycznia stężenie wyniosło aż 209 mikrogramów! W marcu norma została przekroczona już 15 razy. Stolica Małopolski przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska została uznana za trzecie najbardziej zanieczyszczone miasto w Europie.

Monika Chylaszek zaznacza, że darmowa komunikacja w stolicy Małopolski też na razie nie wchodzi w grę. - Koszty takiego rozwiązania byłyby bardzo wysokie. Chcąc wprowadzać darmową komunikację musielibyśmy zrezygnować z ważnych dla miasta inwestycji - mówi rzeczniczka Jacka Majchrowskiego.

Koszt darmowej komunikacji w Paryżu to w przeliczeniu ponad 16,9 mln zł dziennie. Efekty jednak widać - wczoraj stan powietrza poprawił się na tyle, że rząd nie zdecydował się przedłużyć zakazów dla samochodów (dziś miał on obowiązywać auta o numerach nieparzystych). Wróciły też opłaty za transport publiczny.

Doraźnie to dobry pomysł
Zdaniem Wojciecha Kozaka, wicemarszałka województwa, w przypadku osiągnięcia stanu alarmowego PM10 w Krakowie (ten wynosi u nas aż 300 mikrogramów na metr sze) ograniczenia ruchu samochodów to dobre rozwiązanie. - Osobiście proponowałbym wprowadzenie winiet dla samochodów w zależności od emisji spalin - mówi wicemarszałek. - Im większe zanieczyszczenie danego dnia, tym bardziej ekologiczne auta miałyby wstęp do miasta - wyjaśnia.

Krakowowi za zanieczyszczone powietrze groziły kary nałożone przez Unię. Zdaniem marszałka, dzięki wprowadzeniu od 2018 r. zakazu palenia węglem w mieście, Bruksela jednak nam odpuści.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Paryż walczy ze smogiem: limity dla aut i transport gratis. Co na to Kraków? - Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska