18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Za milion złotych sprawdzą, czy w Nowym Targu warto wybudować port lotniczy

Tomasz Mateusiak
Na razie Nowy Targ ma trawiaste lotnisko sportowe. Czy stanie tam pasażerski port lotniczy?
Na razie Nowy Targ ma trawiaste lotnisko sportowe. Czy stanie tam pasażerski port lotniczy? Łukasz Bobek
Małopolscy samorządowcy nie rezygnują z planów budowy lotniska pasażerskiego w Nowym Targu. Jeszcze w tym roku ma powstać szczegółowa analiza opłacalności tego przedsięwzięcia połączona ze wstępnym projektem portu lotniczego. Władze województwa przekazały Nowemu Targowi na ten cel milion zł. Wiele osób już jednak mówi, że to pieniądze wydane niepotrzebnie. Zdaniem ekspertów budowa kolejnego lotniska w kraju jest nieopłacalna.

W tym roku w Polsce otwarte zostaną dwa lotniska pasażerskie w Radomiu i Gdyni. Wówczas ruch lotniczy będzie obsługiwać 15 obiektów.

- Taka liczba będzie ponad potrzeby naszego kraju - stwierdził w TVP Adrian Furgalski, ekspert ds. lotnictwa z zespołu doradców TOR. - Boję się, że wkrótce pójdziemy drogą Hiszpanii, gdzie najpierw budowano za miliony, a później zamykano lotniska.

Krytyczne opinie nie zrażają władz Nowego Targu. - O przerobieniu naszego trawiastego lotniska na cywilny port mówi się od dawna - zaznacza burmistrz Marek Fryźlewicz. - Dziś wydaje się, że ten pomysł jest bliżej realizacji niż kiedykolwiek.

Przypomina, że w zeszłym roku budowa "Portu Lotniczego - Tatry" (wstępna nazwa nowotarskiego lotniska) została wpisana do głównych zadań inwestycyjnych w długofalowej strategii rozwoju Małopolski. Co ważniejsze, w ślad za tym poszły też pieniądze - milion zł, które marszałek Marek Sowa przekazał właśnie Nowemu Targowi na wstępną koncepcję lotniska i analizę kosztów jego funkcjonowania.

- W najbliższym czasie wybierzemy profesjonalną firmę, która zajmie się tym opracowaniem - mówi Fryźlewicz. - Spytamy linie lotnicze i biura podróży z całego świata, czy byłyby zainteresowane korzystaniem z tego portu.

Szczególnie ważna będzie opinia tych drugich. W Nowym Targu początkowo planowana jest bowiem budowa betonowego pasa startowego o długości jedynie 1600 metrów. To zbyt mało, aby lądowały tutaj 100-czy 120-osobowe boeingi czy airbusy. Przyszłe lotnisko będzie więc dostępne tylko dla samolotów 50-osobowych, a to wyklucza loty popularnych wśród pasażerów tanich linii lotniczych.

Kto więc może latać pod Tatry? Nowotarscy samorządowcy liczą, że będą to nieduże samoloty czarterowe wożące turystów do Zakopanego, Białki czy Bukowiny Tatrzańskiej. Pasażerowie dolatywaliby większymi maszynami do krakowskich Balic, a następnie przesiadali i lecieli 80 kilometrów dalej. Krytycy twierdzą jednak, że takie rozwiązanie może odstraszać chętnych sporymi kosztami dwóch lotów i koniecznością przechodzenia dwóch odpraw.

- To raczej nie będzie opłacalne - przekonuje Dawid Augustyn, doktorant z Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, który bada ruch lotniczy w Polsce. - Lotniska na podobnych zasadach działają np. w Alpach (przyjmują 40 tys. pasażerów rocznie), ale tam jest bogatszy klient. U nas małe lotniska tylko dla czarterów skazane są na bankructwo. Pokazuje to przykład portu lotniczego w Szczytnie, który miał obsługiwać turystów na Mazurach. Działał w latach 1996-2003 i zbankrutował.

Co na to władze Nowego Targu? - Na razie takimi głosami się nie przejmujemy. Wierzę, że nasze lotnisko powstanie - zastrzega burmistrz Fryźlewicz. - Po to robimy analizy, żeby sprawdzić, czy wspomniane opinie ekspertów są uzasadnione.

***
Ostateczna decyzja o budowie lotniska w Nowym Targu jeszcze nie zapadła, ale zdaniem nowotarskich urzędników już teraz wiele osób przygotowuje się na jego otwarcie. - Mam informacje, że w ostatnich miesiącach dużo mieszkańców Białki Tatrzańskiej skupuje od dotychczasowych właścicieli grunty przy lotnisku - mówi burmistrz Fryźlewicz. - Nie ma co się dziwić. Wiedzą, że po otwarciu portu te tereny będą bardzo cenne. Co więcej, Białka na lotnisku zyska najwięcej. Będzie ono zaledwie 15 km od jej stoków. Być może w przyszłym roku szkolnym w jednym z nowotarskich techników powstanie klasa przygotowująca młodzież do pracy w obsłudze portu lotniczego. Wg nowotarskich urzędników taki pomysł rzucił jeden z szefów Portu Lotniczego Kraków-Balice, który ma wspomagać Nowy Targ po uruchomieniu lotniska. Okazuje się bowiem, że w Polsce nie ma zbyt wiele osób z kwalifikacjami do pracy na lotniskach i jeśli na Podhalu rzeczywiście ono powstanie, to warto byłoby, aby przyszła załoga była gotowa na rozpoczęcie pracy.

Napisz do autora:
[email protected]

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Za milion złotych sprawdzą, czy w Nowym Targu warto wybudować port lotniczy - Gazeta Krakowska

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska