Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trzy wersje obwodnicy Krakowa

Małgorzata Stuch
Gminy wybiorą najlepszy wariant ekspresowej drogi. Obwodnica powstanie dopiero za kilka lat.

Są kolejne wersje przebiegu brakującej północnej obwodnicy Krakowa. Ma ona połączyć węzeł drogowy w Modlnicy z węzłem w Zesławicach. Trzy nowe warianty północnego obejścia, które odkorkowałyby miasto przedstawił Urząd Marszałkowski.

- Nie są to gotowe projekty przebiegu obwodnicy - wyjaśnia Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego. - To tylko propozycje, które konsultujemy z władzami gmin, przez które miałaby przebiegać planowana droga - podkreśla Ciepiela.

Dyskusje i ocena trzech wariantów potrwają ok. miesiąca. Najważniejsze problemy to teren, przez który obwodnica zostanie poprowadzona, i kategoria jaką będzie miała, czyli czy będzie drogą ekspresową czy przyspieszoną główną. Wszystkie trzy warianty północnej obwodnicy będą drogie w realizacji. Wstępnie wiadomo, że koszty budowy każdego wariantu są większe niż 1 mld zł.

Pierwsza z propozycji zakłada budowę obwodnicy o długości ok. 12 km, która przechodziłaby północną granicą gminy miejskiej Kraków, nieznacznie tylko przecinając tereny gminy Zielonki. Byłaby to droga ekspresowa. Koszt jej wybudowania eksperci oceniają na ok. 1.088 mld.
Ten wariant, który zakłada budowę dwóch jezdni, każdej z trzema pasami ruchu, może się jednak okazać zbyt uciążliwy dla mieszkańców gminy Zielonki. Władze gminy nie wypracowały jeszcze stanowiska w tej sprawie. - Pod koniec czerwca zdecydujemy, który z wariantów jest najlepszy - wyjaśnia Bogusław Król, wójt gminy Zielonki.

Obwodnica według drugiego z proponowanych wariantów zostałaby najpierw poprowadzona na północ, w środek gminy Zielonki, a potem na południe w kierunku Krakowa m.in. przez rzekę Bibiczankę, Dziekanowice, ul. Powstańców, aż w rejony ul. Morcinka w Zesławicach . - Ten wariant zakłada budowę drogi przyspieszonej głównej, o długości 11,8 km - mówi Stanisław Albricht z Altransu, projektant trasy obwodnicy.

Najdłuższy, ok. 14-kilometrowy jest wariant trzeci. Obwodnica przechodziłaby od węzła w Modlnicy, w kierunku północnych granic Zielonek, aż do terenów gminy Michałowice. Pod budowę zostałby wykorzystany teren zarezerwowany pod linię wysokiego napięcia. Budowa kosztowałaby ok 1.200 mld zł, ale wykupy gruntów pod budowę byłyby najtańsze.

Sama budowa obwodnicy rozpoczęłaby się za kilka lat, a to rodzi pytania o faktyczne koszty. Dziś ceny materiałów budowalnych są bowiem korzystne. Czy za kilka lat nie skoczą w górę?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska