Referendum numer dwa
Do Prądnika Białego należy zarówno osiedle Azory, jak i Krowodrza Górka. Mieszkańcy mają więc różne potrzeby, jeśli chodzi o komunikację miejską. Dlatego dzielnica zorganizowała drugie już w tym roku referendum.
Sondaż, który odbył się w ostatnią niedzielę dotyczył końcówek tras linii 144 i 194 oraz zmiany przebiegu trasy linii 154. O ile w pierwszym przypadku mieszkańcy nie przegłosowali żadnych zmian, w drugim zadecydowali o korekcie trasy.
Obecnie autobus 154 kursuje do dworca przez ul. Krowoderskich Zuchów. 247 osób na 463 głosujące, jest za tym, aby linia jechała tam przez ul. Łokietka i Wybickiego. Obecnie mieszkańcy Azorów mogą dotrzeć do dworca tylko autobusem nr 130, który jest bardzo zatłoczony, o czym pisaliśmy już na naszych łamach.
"114" wróć!
Wielu pasażerów komunikacji miejskiej biorących udział w sondażu dopisywało na karcie głosowania własne uwagi. Wszystkie dotyczyły przywrócenia autobusu nr 114, który rok temu zlikwidowano w ramach tzw. małej remarszrutyzacji, czyli wprowadzenia reformy w siatce połączeń. Przypomnijmy, że kursował on z Prądnika Białego przez Opolską i Aleje na Ruczaj. Mieszkańcy bardzo potrzebują takiego połączenia.
- Nie musiałby jechać do samego Ruczaju, ale chociaż do dworca - wyjaśnia Jakub Kosek, przewodniczący Dzielnicy IV. - Skoro miasto przywraca "8" ze względu na sentymenty, powinni przywrócić linię, na którą jest rzeczywista potrzeba.
- 114 woziło nas np. na cmentarz Rakowicki, a uczniów do Gimnazjum nr 13 na Mackiewicza - wylicza Lucyna Nowak, mieszkanka ul. Pachońskiego.
Ostateczna decyzja zawsze należy do ZIKiT-u, a ten nie wie, czy wprowadzi w życie wyniki tego i poprzedniego sondażu. Pierwszy przeprowadzono miesiąc temu, kiedy urzędnicy chcieli zmienić trasę linii 115 (dawne 537), tak aby omijała ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Mieszkańcy Górki Narodowej obronili wtedy swój autobus.
W obu przypadkach ZIKiT czeka na przesłanie opinii rady dzielnicy. - Trudno nam deklarować cokolwiek, takie zmiany wymagają analizy. Ale weźmiemy sugestię mieszkańców pod uwagę - mówi Michał Pyclik. - Jeśli chodzi o przywrócenie 114, musielibyśmy zastanowić się, skąd wziąć na to środki.
Aktywna dzielnica
Mieszkańcy Prądnika Białego już raz udowodnili, że wspólna walka o zmiany w komunikacji może przynieść efekty. Na spotkaniach z urzędnikami apelowali o przywrócenie linii 154 do dworca. We wrześniu tego roku ZIKiT wreszcie wysłuchał ich próśb.
- Na spotkanie z urzędnikami w sprawie powakacyjnego rozkładu jazdy przyszło prawie 300 osób! Urzędnicy byli w szoku. Musieliśmy znaleźć salę, w której się pomieścimy - wspomina Lucyna Nowak.
Sondaże organizowane przez dzielnicę także cieszą się sporym zainteresowaniem. W pierwszym referendum wzięło udział aż 1,5 tys. osób. W drugim o wiele mniej, bo 515, ale, jak mówi Kosek, to i tak sukces.
- Całą niedziele padało, więc jesteśmy pozytywnie zaskoczeni, że tylu ludziom chciało się wyjść z domów - mówi przewodniczący "czwórki". - Głosować przychodzą realni pasażerowie tych linii. ZIKiT nie może więc używać argumentu, że nie wprowadzi zmian, bo nie zostały przeprowadzone konsultacje społeczne - dodaje.
Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?