Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oświęcim bez szans na szybką kolej

Bogusław Kwiecień
Maciej Płaczek, mieszkaniec Oświęcimia, mówi, że z koleją  związany jest rodzinnie. Jego pradziadek był zawiadowcą, kolejarzem był także dziadek. Ubolewa, że obecnie kolej tak bardzo kuleje.
Maciej Płaczek, mieszkaniec Oświęcimia, mówi, że z koleją związany jest rodzinnie. Jego pradziadek był zawiadowcą, kolejarzem był także dziadek. Ubolewa, że obecnie kolej tak bardzo kuleje. Bogusław Kwiecień
Pokonanie koleją niewiele ponad 60 km między Oświęcimiem i Krakowem zajmuje co najmniej dwie godziny. Nadzieje oświęcimian, że pod Wawel będzie można dojechać w niespełna godzinę pociągami Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, mknącymi nawet do 160 km na godzinę, na razie się nie ziszczą. Na szybkie połączenie z Krakowem w naszym regionie mogą liczyć tylko trzebinianie.

- Ulgowy przejazd busem do Krakowa kosztuje 8 zł. Pociąg jest tańszy, bo za bilet trzeba zapłacić 4,60 zł, ale o ile mogę, to wybieram bus. Bo po prostu szybciej jestem w Krakowie - mówi Karolina Kotuła, studentka z Oświęcimia. Przyznaje, że w weekendy busy są przepełnione i trudno mówić o komforcie jazdy, ale i tak pociąg wybiera w ostateczności.

Maciej Płaczek, także mieszkaniec Oświęcimia, od lat dojeżdża codziennie pociągiem do pracy. - Niestety, z koleją jest coraz gorzej. Czas to jedno, a do tego jeszcze mała liczba połączeń. Na nockę muszę jechać ponad godzinę wcześniej niż normalnie. Ostatni pociąg do Krakowa odjeżdża o 20.15 - twierdzi oświęcimianin.

Słyszał o planach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. - Powinna powstać jak najszybciej, bo to jest jedyna szansa, że ludzie znów zaczną jeździć pociągami. Poza tym do Oświęcimia przyjeżdżają także tysiące turystów odwiedzających Muzeum Auschwitz-Birkenau i oni też by jechali pociągiem, gdyby podróż tak się nie wlokła - dodaje Płaczek. W ubiegłym roku Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau odwiedziło 1,4 mln turystów.

Projekt SKA w Małopolsce zakładał na początek uruchomienie trzech linii: Balice - Kraków - Wieliczka, Sędziszów - Kraków - Podbory Skawińskie oraz Tarnów - Kraków - Trzebinia. Pierwsza z tych linii ma zostać uruchomiona pod koniec 2014 roku, a w kolejnych latach następne. Urząd Marszałkowski w Krakowie zamówił już 16 pociągów i planuje kolejne.
- W tej chwili pociągi między Trzebinią a Oświęcimiem jeżdżą 25 km/h. Jak tu mówić o szybkiej kolei? Najpierw potrzebna jest modernizacja torowisk - tłumaczy Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa małopolskiego. Według niego sprawa przedłużenia linii SKA zależy więc od PKP.

PKP-PLK SA mają w planach modernizację odcinka z Trzebini do Oświęcimia z terminem zakończenia w 2016 roku. Projekt zakłada także udział gmin w tym przedsięwzięciu. - Chodzi o budowę parkingów, na których pasażerowie będą mogli zostawić swoje samochody - dodaje Piotr Odorczuk, rzecznik Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego.
W Oświęcimiu koło dworca nie ma wiele miejsca.

Odzyskać połącznia

- Na tętniących jeszcze kilka lat temu życiem małych stacjach w zachodniej Małopolsce teraz panuje głucha cisza. PKP ogranicza systematycznie liczbę połączeń lub w ogóle zawiesza całe linie.
- Przed rokiem zawieszona została linia Oświęcim-Kraków Płaszów przez Skawinę.
PKP tłumaczyły to niską frekwencją. Jedynie 10 proc. kosztów jej utrzymania pokrywały wpływy z biletów. O jej przywrócenie starają się samorządy Zatora, Brzeźnicy, Spytkowic oraz powiatów oświęcimskiego i wadowickiego. Razem chcą wystąpić o dofinansowanie z Funduszu Norweskiego.
- Bardziej zaawansowane są przygotowania do uruchomienia Szybkiej Kolei Regionalnej Tychy-Oświęcim.
Szynobusy wyjadą na trasę z Tychów do Bierunia Starego jeszcze w tym roku. W przypadku przedłużenia linii do Oświęcimia koszty szacuje się na ponad 50 mln zł.
- Remont torowiska Kraków-Katowice miał skończyć się w 2015 r.
Upadła remontująca je firma. Termin przesunięto na 2017 r.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska