Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sądecki urzędnik garnie się do unijnego szkolenia

Anna Koział-Ogorzałek
Mimo kryzysu samorządy lokalne z naszego regionu nie żałują pieniędzy na doszkalanie urzędników. Mniej wydają jedynie na studia zaoczne i podyplomowe. Największym powodzeniem cieszą się kursy dotyczące ustawy śmieciowej, dotacji oświatowych, prawa finansowego i przetargowego. Rzadziej przybliża się urzędowym kursantom internet, marketing i języki obce.

Najmniej na kursy i szkolenia urzędników wydaje grybowski magistrat. W tym roku za 6 tys. zł przeszkolono 23 osoby. Dla porównania Urząd Miasta w Limanowej zapłacił niemal cztery razy więcej za dokształcenie 26 pracowników. - Częste zmiany przepisów wymuszają udział w licznych szkoleniach - wyjaśnia Halina Waktor, kierownik wydziału organizacyjnego limanowskiego magistratu.

Z reguły jednodniowe szkolenia odbywają się w Krakowie lub w Nowym Sączu. Za udział w kursie przysługuje dieta i zwrot kosztów przejazdu. - W razie nieobecności pracownika jego obowiązki przejmuje inny, któremu powierza się zakres czynności - dodaje Halina Waktor.

Alina Marek, kierownik Wydziału Przedsiębiorczości Urzędu Miasta w Nowym Sączu przekonuje, że szkolenia to konieczność.- Pracownicy obsługujący przedsiębiorców muszą być na bieżąco w przepisach. Od przyszłego roku zmieni się formularz rejestracji firm, więc dwie osoby zostały przeszkolone - dodaje.

W Starym Sączu szkolą się wszyscy urzędnicy magistratu. Burmistrz, skarbnik, sekretarz uczestniczą m.in. w forum Małopolskiego Instytutu Samorządu Terytorialnego i Administracji. Nie dawno większość starosądeckich urzędników zakończyła też kurs języka angielskiego finansowany ze środków unijnych. Wkrótce będzie szkolenie dotyczące elektronicznej skrzynki podawczej.

Tylko w kilku gminach dofinansowywano studia urzędnikom. W gorlickim magistracie z dopłaty do studiów zaocznych korzysta jedna osoba. W zamian ma pracować w urzędzie co najmniej trzy lata. W limanowskim starostwie dzięki dotacji unijnej 15 osób zrobiło studia podyplomowe, w tym kierownicy wydziałów i starosta.

- Wszyscy urzędnicy są merytorycznie przygotowani, kursy podnoszą kwalifikacje w związku z częstą zmianą ustaw i przepisów - zaznacza Maria Olszowska, rzeczniczka Starostwa Powiatowego w Nowym Sączu. Sama szkoliła się, jak tworzyć profil na portalu społecznościowym.

Kto i za ile się dokształca

W tym roku wydano na szkolenia i kursy:

  • Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu: przeszkolono 79 osób za 21 tys. zł
  • Starostwo Powiatowe w Limanowej: 92 za 25410 zł
  • Starostwo Powiatowe w Gorlicach: 35 za 11 tys. zł
  • Urząd Miasta w Limanowej: 26 za 23 797 zł
  • UM Grybów: 23 za 6 tys.
  • UM St. Sącz: 84 za 13887 zł
  • UMiG Muszyna: 31 za 10425 zł
  • UM Gorlice 21 za 14 tys.
  • UM w Nowym Sączu 134 za 41479 zł

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska